سیاسی

علت سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران چیست؟ + حاشیه ها

سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند در سفر خود به ایران با حسن روحانی و محمد جواد ظریف دیدار کرده ‌است! او قرار است که سه روز در تهران بماند. در این سفر که چند روز پس از اعلام بازگشایی سفارت ایرلند در تهران تا سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شده است، کاوونی در دیدار با حسن روحانی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره مسائل خاورمیانه گفت ‌و گو کرد؛ در این دیدار، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز حضور داشتند. هرچند که مقام‌ ها می ‌گویند تمرکز اصلی این سفر، برجام خواهد بود!

سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند در بیانیه ‌ای اعلام کرد: ایرلند جز حامیان برجام است. ایرلند مشتاق است در نقش خود به عنوان تسهیل‌کننده (اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تأیید برجام) گفت‌وگوهای نزدیک با همه بازیگران را حفظ کرده و همه طرف‌ها را به رعایت کامل توافق ترغیب کند.

این سفر فرصت مغتنمی برای گفت‌وگو درباره برجام و سایر مسائل کلیدی خاورمیانه که بسیاری از آنها در دستور کار شورای امنیت قرار دارد، خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این، جمهوری اسلامی ایران دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشستی با حضور آمریکا جهت گفت ‌و گو پیرامون برجام را رد کرده است. گفتنی است که ایرلند در اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی) به عنوان عضو منتخب در شورای امنیت برای مدت دو سال برگزیده شد. همچنین وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که حضور دیپلماتیک ایرلند در ایران از سر گرفته می ‌شود و سفارت ایرلند در تهران نیز که در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل کمبود بودجه تعطیل شده بود، در سال ۲۰۲۳ میلادی بازگشایی خواهد شد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا