اجتماعیگزارشویژه

انتقاد به عملکرد کانال کامودیتی و ادمین آن همچنان وارد است

پاسخ به جوابیه ادمین کانال کامودیتی

انتقاد به عملکرد کانال کامودیتی و ادمین آن همچنان وارد است،‌ نگاهی به چند خبر این کانال در ارتباط با موضوع نشان می دهد که سمت و سوی کانال کامودیتی چیست و کارشناسان و مدیران و فعالان این صنعت می توانند قضاوت کنند و بررسی و ارزیابی کنند که نکات مورد نظر در این کانال، صنعت و معدن و صنایع معدنی، فروش مواد معدنی، فلزات مختلف را به چه سمتی هدایت می کند و چه نکاتی را در فضای فعالیت های معدنی و صنایع معدنی مطرح کرده است

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از بولتن نیوز: به دنبال انتشار گزارش هایی با عنوان «ادمین کانال دلار جعلی تلگرامی به عنوان قائم مقام سازمان ایمیدرو در برنامه زنده خبری!» در مورد یک کانال تلگرامی که قیمت گذاری دلاری محصولات کامودیتی را اعلام می کند، جوابیه ادمین کانال کامودیتی به خبر منتشر شده در بولتن نیوز، نیز منتشر شد.

بنابراین این گزارش، در پاسخ به نکاتی که امیر صباغ ادمین کانال کامودیتی، برای بولتن نیوز ارسال کرده و منتشر شده است، می توان موضوعات قابل توجهی را مورد بررسی قرار داد.

اولا، بررسی کانال تلگرامی کامودیتی در موارد متعدد نشان می دهد که قیمت کالاهای مختلف به دلار اعلام شده که می تواند روی بازار و عملکرد و رفتار فروشندگان، سرمایه گذاران معدنی، تولید کنندگان و فروشندگان محصولات اثرگذار باشد.

همچنین بررسی هر کدام از این موارد جوابیه ادمین کانال تلگرامی کامودیتی نشان می دهد که نکات مورد نظر در گزارش بولتن نیوز درست بوده و جوابیه نمی تواند آن موارد را نقض کند

برقراری ارتباط بین قیمت داخلی و نرخ ارز

یکی از نکات این است که در گزارش بولتن نیوز آمده، برقراری ارتباط بین قیمت داخلی و نرخ ارز در کانال کامودیتی است. در این زمینه، بارها در حضور افراد مختلف در جلسات، از ادمین کانال تلگرامی درخواست شده است که این کار را نکند و سعی در برقراری ارتباط بین قیمت داخلی و نرخ ارز نداشته باشند. محاسبه نرخ دلار برای کالاها و برقراری ارتباط بین قیمت داخلی با نرخ ارز اتفاقی است که بارها در کانال مذکور تکرار شده است.

مشکل در قیمت فوب

این کانال بزرگترین مشکل را در قیمت فوب ایجاد کرد. تبدیل قیمت CFR به FOB با کسر هزینه فریت که عموما غیر واقعی اتفاق می‌افتاد، به کرات در این کانال بوده و هست.

یعنی درست است که قیمت جهانی مشخص و مثلا ۵۰۰ دلار است، ولی کانال کامودیتی صرفاً آن را اعلام نمی‌کند، بلکه می‌گوید قیمت فوب بندر عباس ۴۶۰ دلار. چرا ۴۶۰؟ چرا ۴۸۰ نه؟ چرا ۴۵۰ نه؟ پس اگرچه قیمت‌های جهانی ثابت است (که تقریبا با تلورانس کم در ایندکسهای مختلف حرف درستی است)، ولی قیمت‌های این کانال مبنای دقیقی ندارد و پس از محاسبه نرخ دلار برای کالاهای صادراتی بر اساس ارزش فوب کالا‌ها عملاً کلید اتصال قیمت به نرخ ارز با مبنایی نادرست اعمال می‌شود.

موضوع قیمت دلار نیست، بلکه روش اعلام کالا به قیمت دلار است

در بخش سوم جوابیه گفته شده قیمت دلار را اعلام نکرده است. خوب ادعای بولتن نیوز هم این نبوده و نگفته که این کانال قیمت دلار اعلام می‌کند؟! بلکه موضوع اعلام قیمت محصولات به دلار به گونه ای است که نه تنها اشکال ایجاد می کند بلکه مورد انتقاد کارشناسان و فعالان صنعتی و معدنی است.

روشن شدن سمت قانونی مسوول کانال و مجوز کانال

همچنین در حالی که در گزارش بولتن نیوز آمده که چرا در زیرنویس برنامه صدا و سیما از ایشان به عنوان قائم مقام ایمیدرو ذکر نام شده است؟ ایشان بدون توجه به سوال مطرح شده اعلام داشته‌اند که من برای کانال مجوز دارم!

بیشتر بخوانیم:

ادمین کانال دلار جعلی تلگرامی به عنوان قائم مقام سازمان ایمیدرو در برنامه زنده خبری!

جوابیه ادمین کانال کامودیتی به خبر منتشر شده در بولتن نیوز

در این مورد نیز باید گفت از آنجا که تمام کانال‌های تلگرامی با بیش از پنج هزار عضو قانوناً موظف هستند که از سامانه صدور شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) مجوز دریافت کنند لذا این موضوع برای کانال کامودیتی یک مزیت محسوب نمی‌شود بلکه وظیفه قانونی است. از طرف دیگر دسترسی به لیست کانال‌های دارای مجوز از طریق سامانه shamad.saramad.ir برای عموم ممکن است و بررسی بولتن نیوز نشان می‌دهد که کانال مذکور در لیست اعلامی نیست.

لیکن به جهت عدم پرداختن بولتن نیوز به موضوع مجوز کانال، تاکیدی بر اثبات این ادعا ندارد و موضوع از سوی خوانندگان محترم قابل بررسی است.

انتقاد به عملکرد کانال کامودیتی و ادمین آن همچنان وارد است

مثال هایی از کانال کامودیتی

نگاهی به  چند خبر این کانال در ارتباط با موضوع به آدرس های زیر نشان می دهد که سمت و سوی کانال کامودیتی چیست و کارشناسان و مدیران و فعالان این صنعت می توانند قضاوت کنند و بررسی وارزیابی کنند که نکات مورد نظر در این کانال، صنعت و معدن و صنایع معدنی، فروش مواد معدنی، فلزات مختلف را به چه سمتی هدایت می کند و چه نکاتی را در فضای فعالیت های معدنی و صنایع معدنی مطرح کرده است.

https://t.me/commodities/18121

https://t.me/commodities/18084

https://t.me/commodities/18059

https://t.me/commodities/18044

https://t.me/commodities/18047

https://t.me/commodities/18029

https://t.me/commodities/18009

https://t.me/commodities/17985

https://t.me/commodities/17981

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا