اجتماعی

تصمیم گیری امروز ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروز 1400 چه بود؟

امسال دومین نوروزی است که حال و هوای کرونایی دارد، در این بین شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور هستیم، تعداد مبتلایان کرونا شناسایی شده در روز‌های گذشته از هشت هزار نفر عبور کرده است و شاهد روند افزایشی مبتلایان کرونا هستیم، از طرفی کرونای انگلیسی تاکنون بیش از ۱۸ استان را درگیر کرده است و این افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و سرعت بالای انتشار زنگ خطر، افزایش موارد بستری و پیک چهارم کرونا را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است و با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌ های بیمارستانی وجود دارد.

در این بین تكليف سفرهاي نوروزي سال 1400 هنوز نامشخص است و تصميم‌ گيري قطعي انجام نشده است. ثبات يا افزايش آمار ابتلا به كرونا در كشور مهم‌ ترين عامل موثر در ممنوعيت يا اجازه برگزاري سفرهاي نوروزي است.

لازم به بیان است با وجود هشدارهاي متعدد مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنان برنامه ‌ريزي سفرهاي نوروزي از سوي شركت‌ هاي حمل و نقلي مختلف در حوزه‌ هاي هوايي، ريلي و جاده ‌اي ابلاغ شده است و بليت‌ ها نيز براي شهرهاي مختلف فروخته مي ‌شود كه البته تاكنون اين سفرها ممنوع نشده است! اين در حالي است كه شيوع موج چهارم كرونا در كشور پيش‌ بيني مي‌ شود و هر روز به تعداد شهرهاي قرمز كشور اضافه مي ‌شود!

به نظر مي ‌رسد كه به‌‌رغم هشدارهاي جدي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پيگيري معاونت گردشگري وزارت ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي براي برگزاري سفرهاي نوروزي مشروط بر رزرو محل اسكان، بيشتر متوجه فعالان حوزه گردشگري كشور باشد كه حالا بيش از يك سال و نيم است با ركودي ممتد دست و پنجه نرم مي ‌كنند و به نوبت از عرصه رقابت خارج مي ‌شوند.

البته چندی پیش اعلام شد در نوروز 1400، در مبادي ورودي شهرها، مسافران كنترل خواهند شد و در صورت نداشتن تاييديه رزرو، اجازه ورود به شهر يا استان را نخواهند داشت. برخي مسافران هم كه به صورت شخصي اما با وسايل حمل ‌و‌ نقل عمومي تردد مي‌كنند، به گفته معاون گردشگري بايد علاوه بر داشتن استعلام كرونا، محل اسكان خود را از پيش رزرو كرده باشند و علاوه بر آن، تمام تاسيسات گردشگري ملزم هستند از طريق سامانه ماسك اطلاعات بيماران را رصد و از پذيرش مبتلايان كه دوران نقاهت ۱۴ روزه آنها تمام نشده است، خودداري كنند.

 رییس‌جمهور گفت: الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوبی دارند.

حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی برگزار می‌شود، گفت: در طول این مدت از یک سال و چند هفته گذشته تا امروز جلسات ستاد را بدون تعطیلی داشته‌ایم و مصوبات هم داشته‌ایم و برای دو هفته آینده هم جلسات را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم قدم به قدم به سمت مهار این ویروس برویم. شرایط کشور جایی که مراعات می‌شود باید تشکر کنیم و جایی که مراعات نمی‌شود باید بگوییم و گله کنیم. الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوب دارند.

روحانی تاکید کرد: البته کمی هم برای استان چهارمحال و بختیاری نگرانی‌هایی داریم. ما الان با دو ویژگی مواجه‌ایم. یکی اسفند پرجنب‌وجوش که در این ماه همیشه تردد مردم بیشتر می‌شود و این سبب فعالیت بیشتر آنان می‌شود و این یعنی ما در شرایط خاصی با سایر ماهها قرار داریم. همچنین که دو هفته اول فروردین هم خاص است و تردد زیاد می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند، گفت: مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای‌شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان سفر انجام شود.

رییس‌ جمهوری با یادآوری اینکه می‌دانیم بار روانی خاصی برای مردم دارد که یکی دو سال خانه‌نشین شوند، گفت: فشارهای زیادی برای برخی کسب‌وکارها که تعطیل شدند هم وجود دارد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا