اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارشویژه

جزئیات مصوبه جدید حمایتی دولت از کشاورزان اعلام شد

اختصاص۴۰ هزار میلیارد ریال برای حمایت از کالاهای اساسی

جزئیات مصوبه جدید حمایتی دولت از کشاورزان اعلام شد، در راستای حمایت از کالاهای اساسی، هیات وزیران ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با هدف تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تامین کودهای مورد نیاز کشاورزان اختصاص داد.

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، یکی از برنامه‌های دولت در برنامه هفتم توسعه، خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات استراتژیک است و در این راستا برنامه‌هایی برای تحقق این امر تدوین شده است.

واقعیت آن است که تولید تصادفی و بی‌‌برنامه نمی‌تواند ضامن امنیت غذایی پایدار کشور باشد و این مساله از موضوعات مهمی است که دولت در برنامه‌های خود بر آن توجه دارد.

در این راستا یکی از برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۲، ارائه تسهیلات به کشاورزان برای حمایت از کالاهای اساسی بوده است.

هیات وزیران در جلسه ۷/۴/۱۴۰۲ تصویب کرد که تسهیلات به کشاورزان ارائه کند. براساس این تصویب نامه بانک مرکزی موظف است مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به منظور تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تامین کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دهد.

در این مصوبه آمده؛ سازمان برنامه و بودجه کشور بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات اعطایی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را از محل اعتبارات مصوب مربوط تضمین می‌کند.

همچنین طبق این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه توسعه تولید کودهای شیمیایی (فسفات، ازت و پتاس) را تا پایان سال ۱۴۰۲ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کند.

بنابر این گزارش، در حال حاضر قیمت کودهای شیمیایی یکی از مهمترین چالش‌های حوزه کشاورزی است و دولت با اصلاحاتی در این زمینه در بودجه ۱۴۰۲ تلاش کرد تا فساد و رانت ناشی از چندنرخی بودن کود را از بین ببرد.

البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان فاصله وجود دارد، اما در کل گزارش‌ها از روند حمایت دولت از کشاورزان نشان می‌دهد که شرایط با وجود محدودیت‌های دولت در تامین منابع روند صعودی دارد.

‌پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی افزایش ۸۰ درصدی داشته است، میزان کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی در پایان آبان ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان آبان ۱۴۰۱ به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

همچنین براساس گزارش‌ها در دولت سیزدهم، رشد ۲۲ درصدی تولید غلات نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد و میزان تولید غلات (گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای) در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوازدهم، ۱۵.۷ میلیون تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.

‌سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم که میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوازدهم به ترتیب بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است‌ و در سال جدید نیز براساس پیش‌بینی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ۸.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد.

آنچه دولت سیزدهم در نظر دارد، پایداری تولید در محصولات استراتژیک است که البته اقداماتی همچون اصلاح تغذیه، افزایش تولید، مصرف بذر اصلاح شده و مبارزه درست و به‌موقع با عوامل زیان‌رسان از عوامل موفقیت پایداری تولید می‌تواند باشد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا