اجتماعیگزارشویژهیادداشت

جهاد تبیین، راهکار شکست دشمن در جبهه‌های دروغ پردازانه

یادداشت: الهام فیروزی، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه شهر مردم

جهاد تبیین، راهکار شکست دشمن در جبهه‌های دروغ پردازانه، معاندان و دشمنان ایران، اسلام و انقلاب اسلامی سال‌هاست، تلاش دارند با تغییر و تحریف واقعیت‌ها، همچنین سوق دادن افکار عمومی به سمت آنچه که خود می‌خواهند، مسیر دستیابی به اهداف شوم شان را هموار کنند، به عبارتی نظام سلطه در جنگ روایت‌ها بر تحریف واقعیت‌ها تمرکز کرده تا با تسلط بر افکار عمومی خواسته‌هایش را محقق کند.

به گزارش تیتر یک ‌آنلاین به نقل از شهر مردم: بر این اساس به شیوه‌های متعدد تاثیرگذاری بر افکار ایرانیان حتی جهانیان را در دستورکارشان داشته تا بتوانند به شیوه جعل و دروغ ‌پردازی اهداف استکباری شان را محقق کنند.

روندی ستیزه جویانه که موجب شده تا بحث جهاد تبیین نه تنها اهمیت مضاعفی یابد، بلکه مقام معظم رهبری در راستای مقابله به این هدف شوم دشمنان بر تببین درست مسائل تاکید داشته باشند، بحثی مهم بحث که با مروری بر خبرهای منتشر شده و سخنان ایشان در سال‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف به وضوح قابل مشاهده است. طبق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه باید با تبیین واقعیت این اجازه را به معاندان ایران اسلامی نداد تا جای جلاد و شهید را تغییر داد و با این ترفند بستری را برای سوء استفاده‌های خصمانه خود فراهم آوردند.

این در حالی بوده که البته باید به یاد داشت روشنگری، بیان مستدل، منطقی و روشنگرانه دور از جنجال‌های سیاسی و جهت دار به عبارتی تبیین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موضوع جدی بوده که مدنظر قرار داشته است. آنچه که موجبات رواج تفکر انقلابی رواج را رقم زد، ضمن اینکه به عنوان نمونه با استناد به اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان موسسه روایت سیره شهدا که در تیرماه سال ۱۳۸۹ صورت گرفت مبنی بر اینکه «بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعا هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد.» به آن پی خواهیم برد.

فریضه‌ای مهم که نباید فراموش شود

همچنین نکته مهم دیگری که دراین زمینه مطرح است، چنین بوده که هرگونه بی توجهی به این بحث جدی و مهم  فرصتی را رقم می‌زند تا  دشمنان ایران اسلامی و دین مبین اسلام بتوانند راهی برای اغواگری و گمراه‌سازی اذهان عمومی ایرانیان و جهانیان در زمینه‌های مختلف بیابند. آنچه که حتی در برگیرنده حمایت صهیونیست‌ها و استکبار جهانی از گروهک‌های جنایتکار و تروریستی مانند داعش می‌شود، چرا که در این خصوص نیز شاهد بودیم معاندان با چنین دسیسه‌هایی عزمشان را برای نابودی اسلام و ایران اسلامی جزم کرده‌اند.

بحثی که موضوعی با اهمیت و ضروری را به ذهن متبادر می‌کند، اینکه آیا عدم انجام درست جهاد تبیین در قالب فریضه‌ای مهم موجب شده تا یک گروهی به این خیال خام بیاندیشند که می‌توانند علیه اسلام و مسلمانان اقدامات ثمر بخشی انجام دهند. شرایط خاصی که مطالبه جدی رهبر فرزانه انقلاب را از نخبگان، خواص همچنین عموم مردم رقم زده  و با توجه به شرایط خاص کشورمان ازاهمیتی مضاعف برخوردار است، ضمن اینکه همانطور که ایشان بیان کرده است، با جهاد تبیین و به دنبال آن  شکست نقشه‌ تحریف و شایعه پراکنی دروغ دشمنان تحریم‌ها نیز شکست خواهد خورد.

*جهاد تبین در آموزه‌های قرآن

در این میان اما اشاره به این مبحث هم اهمیت بسزایی دارد که جدا اظهارات مقام معظم رهبری که باید آن را به مثابه فرمانی عمومی دانست، جهاد تبین مقوله‌ای مهم بوده که در آموزه‌های قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. به طور نمونه در کتاب آسمانی مسلمانان بر جهاد با خلوص نیست تاکید شده است. مصداق بارز این امر آیه ۶۰ سوره عنکبوت بوده که در آن آمده است؛ «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا…» و افرادی که در راه ما جهاد کنند، به راه‏هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است؛ جهادی که به طور قطع با خلوص نیت نیز باید همراه باشد.

همچنین در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران، به قاعده‌ای مهم در تبین (جهاد تبین) پرداخته شده است، که شامل زبان نرم و روشنگری می‌شود. «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند. مقوله‌ای که در آیه ۴۴ سوره طه نیز آمده است«فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى»؛ پس به نرمی با او سخن بگویید، شاید متذکّر شود، یا (از خدا) بترسد.

بهره بردن از علم، آگاهی و عقلانیت در راستای روشنگری هم موضوعی بوده که در آیه ۳۶ سوره اسرا«لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» آمده است، اینکه باید براساس علم واطلاعات صحیح و منطق درست باشد.

در کنار موارد اشاره شده باید بیان کرد جهاد تبیین خود نیز مقدمه‌ای به شمار می‌رود در راستای اصلاح، تحول و مطالبه که نباید از آن غافل ماند.

*تبین حلقه‌ای میانی در بیانیه گام دوم انقلاب

سخن آخر اینکه باید این توصیه مهم و جدی رهبر فرزانه انقلاب را به گوش جان پذیرا شد که در راس نقشه‌‌های دشمن و تبلیغات خلاف واقع آنها قرار دار و بهترین راهکار علاج آن تبیین حقیقت است. بنابراین جهاد تبیین در دو بعد مهم اهمیت قابل توجهی دارد؛ نخست باید تدابیر براساس معنای خاص جهاد به عبارتی تقابل و مبارزه با دشمن مدنظر قرار گیرد،علاوه براین طبق معنای عام این موضوع، جهاد برای تبیین حقیقت به منظور ذات حقیقت که مصداق اتم آن همان انسان کامل امام عصر (عج)  به شمار می‌رود دو وجهی که دو روی یک حقیقت محسوب می‌شود و با یکدیگر تضاد و تعارضی ندارد. ضمن اینکه اصل دعوت از صدر اسلام نیز بر تبین استوار بوده آنچه که در عقبه دینی و اعتقادی ما قابل بررسی است، چرا که همه ما می‌دانیم تبیین از جمله مهمترین وظایفی بوده که پیامبران الهی بر عهده داشته‌اند.

در دوره معاصر نیز که انسان متحیر به دنبال بسیاری از سوالات خود در زمینه عقیدتی و فکری است به طور قطع این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت تا بتواند بشر را از سرگشتگی‌هایی که با آن روبه رو بوده و  محصول دسیسه‌های استکباری است رها کند. استکباری که در مقابله مستقیم با امت اسلامی در قالب حملات نظامی به نتایج دلخواه نرسیده و شکست خورده است، برای جبران این شکست‌ها به سراغ بهره بردم از ابزار مدرن در جهت افکار عمومی می‌رود. در این جبهه نیز با محوریت تحریف حقایق انقلاب اسلامی و انحراف افکار ایرانیان و جهانیان به نبردی فرهنگی و دروغ پردازانه روی آورده است. شرایطی که حتی موجب شده تا جهاد تبیین در قالب حلقه‌‌های میانی برای محقق شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مدنظر قرار گیرد. آنچه که نباید از آن غافل ماند

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا