اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارشویژه

کاشت ۲۰ هزار اصله درخت میوه در پادگان‌ها و مناطق نظامی به مناسبت هفته منابع طبیعی

کاشت ۲۰ هزار اصله درخت میوه در پادگان‌ها و مناطق نظامی به مناسبت هفته منابع طبیعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: در سالجاری ۲۱ میلیون اصله نهال از گونه‌های جنگلی در سطح نهالستان‌های دولتی و خصوصی استان تولید و ۲۰ هزار اصله نهال میوه در مناطق نظامی و پادگان‌ها کاشته می‌شود.

به گزارش تیتر یک آنلاین، میرنبی قائمی درآستانه گرامیداشت هفته منابع طبیعی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر، افزود: در پویش کاشت یک میلیارد درخت درکشور، در مدت ۴ سال سهم استان تولید کاشت ۳۳میلیون اصله نهال است که در سال جاری ، بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ اصله نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی و ۱۶ میلیون اصله نهال نیز از سوی بخش خصوصی در آذربایجان غربی تولید شده استکه نزدیک ۲ و نیم برابر بیشتر از برنامه ابلاغی است.

قائمی بیان کرد: در این خصوص جزو سه استان برتر کشور هستیم و تا پایان سال ۴ میلیون اصله نهال در سطح استان کاشته می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام « منابع طبیعی، با مشارکت مردم، برای مردم» به عنوان شعار محوری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال، افزود: هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری سال ۱۴۰۲ همچون سال‌های گذشته، گسترش فرهنگ حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی و پایدار از منابع‌طبیعی تجدیدشونده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان و کشور قاچاق چوب است، اظهار کرد: در سال جاری در این حوزه ۲۰۹ فقره پرونده به میزان ۵۳۳ تن چوب تشکیل شد ودر همین راستا برای ۲۰۱ نفر نیز که اقدام به قطع درختان به میزان ۱۰هزار و ۴۵۰ اصله درخت کرده بودند، پرونده تشکیل شد.

وی تصریح کرد: چهار کانون گرد و غبار فعال در استان و در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد، منطقه آق زیارت و چوپانلو در سلماس، آق داش در میاندوآب، جبل و منطقه سپورغان ارومیه از جمله این مناطق هستند.

این مسئول بیان کرد: ۷۸ هزار هکتار مطالعات شناسایی کانونهای گردو غبار در استان انجام شده و امسال هم اقدامات کنترلی ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: برای کنترل کانونهای گردو غبار حاشیه دریاچه ارومیه پیگیر اخذ اعتبارات بیشتر هستیم تا کانونهای فعال را تثبیت کنیم و نهالکاری، بوته کاری، احداث بادشکن غیر زنده، در این مکان طرح ریزی شده است.

قائمی گفت: این اقدامات باعث شده تا میزان گردو غبار کاهش یافته و میزان فرسایشی که داشتیم از ۳۸تن در هکتار به ۹ دهم تن در هکتار کاهش یافته است.

وی با اشاره به ضرورت حفاظت از آب و خاک و کنترل سیلابها، اضافه کرد: این استان در ردیف استانهای برتر در تحقق عملیاتهای آبخیزداری است و به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای مطالعات آبخیزداری نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه تمامی معادن استان باید طبق قانون از منابع طبیعی مجوز دریافت کنند، یادآور شد: کل پرونده‌های که در سالجاری در این حوزه تشکیل شده ۲۵۶ پرونده به مساحت ۴۳هزار و ۲۲۶ هکتار بوده که با ۱۱۹ پرونده به مساحت ۱۰ هزار و ۴۷هکتار موافقت شده است.

این مسئول اضافه کرد: یکهزار و ۶۳۱ فقره پرونده در سال جاری در بخش تخریب و تصرف به مساحت دو هزار و ۱۶۰ هکتار در استان تشکیل شده که از این تعداد یکهزار و ۳۰۱ فقره پرونده رسیدگی و خلع ید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی گفت : در ۱۲۷ روستای استان بیش از ۳۳۰ هکتار زمین در اختیار بنیاد مسکن برای تامین و احداث مسکن روستایی اختصاص داده شده است و همچنین در قالب نهضت ملی مسکن ۵۰ هزار هکتار زمین در اختیار اداره کل راه و شهرسازی قرار داده شده است.

قائمی با اشاره به اینکه ۲۱هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد، ادامه داد: باید با فرهنگ سازی در جامعه، از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کنیم و به نسل آینده تحویل دهیم.

قائمی اضافه کرد: ۱۰۷ نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در ۱۱ ماه گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بوده است.

لازم به ذکر است که  بیش از ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار سطح مراتع استان و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار سطح جنگلهای آذربایجان غربی است.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا