اجتماعی

گرامیداشت روز حسابدار

یادداشتی از مینا جعفری

حسابداران مغز یک سیستم مالی بوده و مثل زمین استهلاک ناپذیرند…

موفقیت ایشان باارزش ترین دارایی نامشهود ترازنامه شرکت است ولی ثبتشان نمی کنند…

هفته حسابداری و روز حسابدار برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به ابتکار فدراسیون بین‌المللی حسابداری، در آمریکا به ثبت رسید. IFAC

در سی‌امین سال تاسیس خود در سال 2007، ۲ تا ۸ دسامبر هر سال (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر) را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرد و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست آن هفته را به همین نام اعلام کنند جوامع حرفه ای از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواسته آن هفته را به همین نام اعلام کنند.

در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز جهانی حسابدار فرا خواند، بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران، به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک تشکیل شد، سرانجام در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.

علم اخلاق علم چگونه باید زیستن است، اخلاق هنجاری به دو نظریه ی نظام ارزش ها و نظام تعهدات تقســیم می شود که نظام ارزش ها به ماهیت اخلاق می پردازد و نظام تعهدات به چگونگی رفتار انسانها می پردازد و اخلاق و آیین رفتار حســابداران زیر شــاخه هایی از اخلاق کاربردی است و  به سبب همین اهمیت است که گفته می‌شود جهاد نفس جهاد اکبر است.

لذا ، حسابداران را دوست داشته باشید حسابداران انسان های شریف و خوبی هستند…

روز حسابدار گامی اســت برای قدردانی از حسابداران ایران و فرصتی اســت ارزشمند تا سیاستگذاران و مدیران اقتصادی با توجه به مشکلات این حرفه، سیاست های ارتقای جایگاه شاغلان حسابداری را بازخوانی کنند و در جهت برطرف کردن مشکلات این قشر بکوشند.

اقتصاد هوشمند و پویا  امکان دست‌یابی به رشد و توسعه‌ی پایدار را فراهم می‌کند. حسابداران درحالی می توانند نیرویشــان را به مملکتشــان بدهند که با راستی آزمایی ثابت کنند می توانند بســیار جدی آنچه که در مکتب عزیز اسلام آمده و توصیه شده اســت، که انســان ها در این دنیا خودشان را حسابرســی کنند. بله خودشان !

حسابرســی محوری است برای تزکیه و رشــد جامعه چه در عرصه های مادی، چه در عرصه های معنوی وی ضمن تأکید بر نقش حسابرسان مستقل آنان را ضامن اعتماد به صورت‌های مالی دانست. در هر حال این گرامیداشت را از این منظر مهم می دانم که جایگاه شما حسابداران را در ارتقای سلامت جامعه و سلامت دستگاه های دولتی بسیار مهم می دانم.

امیــدوارم رابطه ی متقابل دولت، حسابدران و بخش خصوصی هر چه محکم تر و عالمانه تر شود آن زمان ظرفیت حسابرسی کشور به مراتب بیشتر از نگاه کنونی است. امیدوارم روزی برسد که از این ظرفیت بی نهایت ارزشمند حداکثر استفاده صورت پذیرد.

photo8226928408

تاکنون بیش از 120 کشور استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را رعایت می کنند و گزارش هایشــان را براساس این مقررات ارائه می دهند. لذا در مجموعه ارزشمند و شایسته شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز که از نمونه شرکت های بورسی هست که تاکنون در تهیه اطلاعات مالی بویژه صورت های مالی و گزارشات حسابرسان داخلی جهت ارائه سهامداران و سامانه کدال بی شک از بهترین شرکت های در حوزه معدن و صنعت به حساب می آید.

photo8226924527

در این لحظه برخودم واجب می دانم که تشکر و قددرانی ویژه از مدیریت محترم و گرامی جناب آقای مهندس عتیقی مدیر جوان و انقلابی که انصافاً با رویکرد وسیع و عمیقی که در اعطای ارزش و اختیارات به کارکنان در حرفه مالی و حسابرسی داخلی در مجموعه با نگاه کاملاً مثبت و نیروی پشتیبان برای ما جامعه حسابداران داشتند را دارا باشم و به ایشان خدا قوت عرض کنم.

این روز را به تمام حسابداران، حسابرسان به همکاران خود در مجموعه فقید وبزرگ شرکت معدنی وصنعتی گل گهر و همچنین  و استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری تبریک و تهنیت گفت و توفیق روزافزون اعضای جامعه حسابداری را در عرصه دانش و حرفه آرزو نمود.

*مدیر مالی و حسابرسی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا