اقتصادی

تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی

مالیات و آثار پرداخت و یا فرار از پرداخت آن ازجمله مسائلی است که تأثیر آن نه‌تنها در کوتاه‌مدت بلکه در آینده اقتصادی کشور نمایان است. مشارکت مردم در سرنوشت اقتصادی خود ابتدا نیازمند یک درک و شناخت مشترک از شرایط اقتصادی موجود و سپس رسیدن به یک عزم و باور مشترک و درنهایت اقدام و عمل مشترک و همگانی در راستای انجام وظایف و تکالیف اقتصادی و پیروی از قوانین مربوط بدان است .

بنابراین شناخت و آگاهی نسبت به فرهنگ مالیاتی حاکم بر جامعه، برای سیاست‌گذاران، تصمیم گیران و مدیران مالی کشور در حوزه برنامه‌ریزی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه وجود یک فرهنگ پیشرو مالیاتی کمک قابل‌توجهی به توسعه اقتصادی کشور می‌کند. فرهنگ مالیاتی یکی از راهکارهایی است که بهبود آن باعث بالا بردن کارایی دستگاه مالی و مالیاتی کشورها خواهد شد .
تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مالیاتی پیشرو و قوی در کشور می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدهای دولت و ایجاد سیاست‌های پولی و مالی مناسب داشته باشد که نتیجه آن افزایش عدالت اجتماعی و رفاه عمومی باشد. با ایجاد یک نظام مالیاتی منسجم، اتکا دولت به درآمدهای نفتی کم شده و بخش عظیمی از هزینه‌های جاری و عمرانی آن تأمین می‌گردد .
دولت باید با دادن آگاهی‌ها و آموزش‌های لازم در خصوص میزان هزینه‌های جامعه و مسائلی که با آن سروکار دارد و با هزینه کردن مالیات دریافتی برای رفاه عمومی مردم، در باور آن‌ها نسبت به عملکرد خود دیدگاه مثبتی ایجاد کند و مردم نیز به این باور برسند که پولی را که بابت مالیات پرداخت می‌کنند، صرف رفاه و خدمات اجتماعی آنان می‌شود . آگاه ساختن مردم نیازمند فرایند تدریجی و بلندمدت فرهنگ‌سازی در عرصه پرداخت مالیات است که با توجیه و تبیین چرایی اهمیت پرداخت مالیات و شناساندن نقاط قوت و فواید آن و چگونگی مصرف این درآمدها در مسیر توسعه و آبادانی کشور، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی محسوب شده و نویدبخش اعتلا و ارتقای فرهنگ پرداخت مالیات است.

به طور کلی فرهنگ‌سازی مالیاتی در هر کشوری تا حد زیادی متأثر از فرهنگ عمومی و ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی استوار است. پس باید تلاش شود با توجه به همه شرایط و با همکاری همه نهادها در کشور (سیاسی، اجتماعی، هنری، ورزشی و … ) و با استفاده از ابزارهای موجود مانند رسانه‌ها، جشنواره‌ها، کمپین‌ها و … هنجارهای اخلاقی و اجتماعی در خصوص پرداخت مالیات را در جامعه به‌صورت مستمر پرورش و توسعه داد، زیرا این هنجارها تأثیر به سزایی در جلوگیری از فرار مالیاتی یا پرداخت به‌موقع مالیاتی دارد. اگر افراد باور کنند که پرداخت مالیات یک قانون و اصل اجتماعی و اخلاقی است آنگاه آن‌ها به‌طور شایسته‌ای مالیات خود را پرداخت خواهند کرد. با استقرار نظام مالیاتی قوی و ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب و ترغیب مردم به پرداخت مالیات، می توان انتظار تشکیل ساختار اقتصادی قوی در کشور را داشت.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا