اقتصادی

نقش مالیات در تامین بودجه کشور چیست؟

دولت برای اجرای مأموریت‌هایی که از سوی مردم به آن محول شده باید منابع لازم را از اقتصاد، به شیوه‌های مناسب و به مقدار کافی جمع‌آوری کند و این منابع را به طور مسوولانه، کارا و اثربخش به اولویت‌های عمومی تخصیص دهد. که این کار توسط قانون بودجه انجام می گیرد.

Image result for نقش مالیات در تامین بودجه
بودجه به زبان ساده تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی معین (معمولا یک ساله) در آینده به منظور نیل به اهداف تعیین شده است. همچنین بودجه دولت به عنوان سندی است که نشان دهنده برنامه هـا و هـدفهای دولـت مـی باشـد و بایـد متناسب با وظایف دولت تنظیم گردد و می تواند معیاری برای اندازه مطلوب دولت تلقی گرد. دولت ها درآمدهای خود را از منابع گوناگون کسب می کنند. که به صورت شفاف در سند بودجه منعکس می شود.
یکی از مهمترین منبع درآمدی دولت ها مالیات است که با توجه به میزان توسعه یافتگی کشورها کم و زیاد می شود به طوری که یافته های تجربی در اغلب کشورهای توسعه یافتـه نشـان مـی دهـد کـه درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین منابع درآمدی در این کشورها را تشکیل می دهد و مالیات نقش قابل توجهی را در اعمال سیاست های اقتصادی در این کشورها ایفا می کنـد. در چنین ساختارهایی، اهمیت مالیات ها به گونه ای است که حتی جناح های سیاسی نیز از آن به منزله اهرم تبلیغاتی استفاده می نمایند در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، عواملی مانند وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی ، باعث ناکارآمدی سیاست های مالی شده است که این موضوع به نوبه خود نقش درآمدهای مالیاتی را در کاهش کسری بودجه دولتی و نوسانات آن کم رنگ کرده است.
در کشور ما افزایش میزان اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای مالیاتی، یکی از محورهای اصلی و مهم سیاست دولت در طی سال اخیر بوده است که تلاشهای زیادی در راستای آن صورت گرفته است که می توان به اصلاحاتی که در قانون مالیات ها انجام گرفته و در حال انجام است و همچنین هوشمندسازی و الکترونیکی شدن سیستم های مالیاتی که در پیش گرفته است اشاره کرد که اینها ما را امیدوار می کند که در سالهای آینده مالیات نقش خود را به خوبی در بودجه ایفا کند هر چند در حال حاضر هم نسبت به گذشته نقش بسیار پررنگی در بودجه پیدا کرده است.

سازمان امور مالیاتی کشور

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا