گفتگوویژه

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با تیتر یک آنلاین: مسئولین باعث پخش چنین کلیپ های غیر اخلاقی شده اند

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس بر این باور است : به این پورنوگراف صرفاً مادی گرا گفته می شود چون به لحاظ کسب درآمد و سود این کارها را ارائه می دهند. این که چند میلیون آنها را دنبال می کنند کسب درآمد محسوب می شود و عده ای به تبعیت آنها بخاطر این که می فهمند کسب درآمد است به این کار روی می آید.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره کلیپ ویدئوی ساسی مانکن خواننده ایرانی در فضای مجازی و تاثیرات آن در جامعه گفت: اینگونه پورنوگراف ها و انتشار این گونه لهو و لعب ها و این که فرد ایرانی با یک هنرپیشه با لباس خارجی که خود و با زبان فارسی و با آن نوع پوشش که مشخص است از چه نوع اخلاق و رفتاری است، مخلوط کردن این دو فرهنگ یعنی فرهنگی مبتذل و مستهجن که بسیاری از هنرپیشه های غربی بهمراه دارند و در واقع اخلاقیات در بین آنها ضعیف است که با یک فردی که به زبان فارسی صحبت می کند بدآموزی دارد.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس

وی ادامه داد: بنابراین این نوع پورنوگراف ها و غیره چه بر لباس و چه رفتار باشد و مهم تر از این که در فضای مجازی که چندین میلیون جوان دسترسی دارند و الگوبرداری کنند و تحت تاثیر قرار گیرند از نظر اجتماعی و فرهنگی بسیار مضر است. از لحاظ اجتماعی بی بندو باری اجتماعی پشت پا زدن به هنجارهای اجتماعی، ورود و آماده کردن فرد که یک دختر یا پسر وارد این گونه رفتارها و کردارها شود و بعدها وارد روابط نامشروع شود، از لحاظ فرهنگی پشت پا زدن به ارزش ها و هنجارهای  ملی، میهنی، اعتقادی و معنوی است.

قرایی مقدم تصریح کرد: این پورنوگراف صرفاً مادی گرا گفته می شود چون به لحاظ کسب درآمد و سود این کارها را ارائه می دهند. این که چند میلیون آنها را دنبال می کنند کسب درآمد محسوب می شود و عده ای به تبعیت آنها بخاطر این که می فهمند کسب درآمد است به این کار روی می آورند و زمینه ساز بسیاری از بی هنجاری ها و رفتارهای نادرست اجتماعی می شود و باعث می شود جوانان و نوجوانان ما که هنوز پخته نشدند، به اصطلاح احساسی فکر می کنند و مورد قضاوت قرار می دهند بر رفتار و کردار و عقاید آنها اثر سو می گذارد و بنابراین بسیار مضر است .

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس

قرایی مقدم در پاسخ به این پرسش چطور جامعه به این سمت رفته است؟ گفت: این از نظر اجتماعی درست است که نسل جوان ما به این سمت رفته است چون ما کم کاری کردیم. یعنی ارزش ها و هویت ملی و میهنی و اصالت فرهنگی خود را نادیده گرفتیم، البته کم اهمیت شمردیم و برای جامعه نسخه نویسی کردیم. اعم از نسخه نویسی که مربی پرورشی و آموزشی تا فرهنگسراها و رادیو و تلویزیون و فیلم های تلویزیونی و غیره بود. این بحث در جامعه شناسی وجود دارد که برای جامعه نمی توان نسخه نوشت. باید تحقیق کرد، بررسی کرد و بعد گفت برای این کار این اقدام انجام شود.

وی درباره نقش صدا وسیما در این مورد افزود: صداوسیما و آموزش و پرورش و همه رسانه ها در این زمینه موثر هستند. بزرگانی که بالای منبر سخنرانی می کنند در این امر تاثیرگذار هستند. راهکار این است که هویت ملی و شناسنامه ملی، تاریخ و جغرافیای ملی، اسطوره های ملی، بزرگان ملی، موسیقی ملی و غیره را تاکید کنیم. باید فرهنگی ملی را عملیاتی کنیم. ایران من ،که در تلویزیون مرتب بیان می کند با حرف زدن ایران من نمی شود. وقتی جوان می بیند تاریخ نیست، آرش کمانگیر در ادبیات نیست، بزرگان و شعرایی همچون فردوسی و ناصرخسرو و غیره نیستند، مجسمه ای نمی بیند، موسیقی سنتی بایکوت شده و پخش نمی شود و بجای آن موسیقی رپ که موسیقی لخت است پخش می شود، مغز جوان را آماده و مستعد کردند به سمت این پورنوگراف ها برود.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا