ویژه

برای مرحوم شیبانی اسلام اول و آخر بود

در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عباس شیبانی در موسسه دین و اقتصاد مطرح شد:

مراسم بزرگداشت مرحوم عباس شیبانی در محل موسسه دین و اقتصاد با حضور تعدادی از اساتید دانشگاه، مدیران سابق کشور و فعالان سیاسی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین نقل از موسسه مطالعات دین و اقتصاد؛ محمدرضا واعظ مهدوی نظریه پرداز حوزه اقتصاد سلامت در این مراسم با بیان اینکه مرحوم شیبانی یکی از مردان تراز انقلاب اسلامی بود، گفت: دکتر شیبانی هیچ بهره ای برای شخص خود از انقلاب نبرد و طبق گفته ای امام امت، می گفت باید بگوییم ما برای انقلاب چه کرده ایم؟ اوج پاکدستی، درستکاری، صداقت و ایثار برای کشور از جمله صفات ایشان بود.

دستگیری نهضتی ها و دکتر شیبانی

لطف الله میثمی فعال سیاسی و مبارز سیاسی انقلابی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به ویژگی های مرحوم شیبانی، گفت: من هم دوره، هم مسجدی و هم بندی ایشان بودم. همزمان با زلزله بویین زهرا، دکتر شیبانی به دانشکده های مختلف می رفت و امکاناتی برای خانه سازی در بویین زهرا فراهم می کرد. مثلا در دانشکده فنی سراغ ما آمد و گفت کارهایتان را بکنید که برای نقشه برداری به بویین زهرا می رویم. در همان سال، ظرف چند ماه تمام کارهای ساخت و ساز خانه ها را انجام داد که کار بزرگی بود.

وی افزود: بعد از رفراندوم شاه در سال ۱۳۴۱، دستگیری نهضتی ها و دکتر شیبانی در دستور کار قرار گرفت تا اینکه نهضت آزادی در جریان ۱۵ خرداد بیانیه داد که دیکتاتور خون می ریزد و همین باعث شد محاکمات اینها آغاز شود که در نهایت ۴ سال حبس به مرحوم شیبانی دادند.

حضور دلگرم کنند دکتر شیبانی درماجرای حصر آبادان

 دکتر محمدرضا بهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران سخنران سوم مراسم گرامیداشت یاد مرحوم عباس شیبانی بود. وی درباره دکتر شیبانی گفت: شورای انقلاب در کل بدون تکلف تشکیل می شد. برخی افراد از جمله مرحوم شیبانی با وسائط نقلیه عمومی به جلسات می آمدند. ایشان بلند می شد سفره را پهن یا جمع می کرد. آدم از فروتنی ایشان شرمنده می شد.

او توانست این روحیه خود را تا آخر حفظ کند. ایشان تقریبا چند دست لباس داشت که شبیه هم بودند علیرغم اینکه حرفه و شغل شان امکانات زیادی می توانست برای شان مهیا کند، بر خلاف خیلی ها که فکر می کنند امکانات کشور برای آنان است، زهد خود را حفظ کرد. او بسیار کم حرف بود و در این سال ها ندیدم غیبت کسی را بکند. بهشتی همچنین خاطر نشان کرد: در ماجرای حصر آبادان، حضور دو نفر در آبادان مایه دلگرمی بود. در آن ایام من به امیدیه و آغاجاری رفتم، اما به دلیل بسته شدن جاده دارخوین نتوانستم به آبادان بروم. یکی از آن دو نفر که همه را دلگرم کرد مرحوم جمی و دیگری دکتر شیبانی بود که نه تنها برای سرزدن نرفت، بلکه رفت در آنجا نشست تا امکانات ضروری به خصوص در حوزه پزشکی تامین شود.

۵ دوره حضور در مجلس بدون دریافت حقوق

فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشکاه علامه طباطبایی (ره) سخنران دیگر این مراسم، با بیان اینکه ذکر اوصاف امثال دکتر شیبانی به نسل های بعد کمک می کند، گفت: مرحوم حسین عظیمی محاسباتی درباره نتیجه ریزش های یک نسل از دبستان تا دانشگاه کرده بود و می گفت یک کسانی هستند که بار نسل خود را به دوش می کشند. مرحوم شیبانی گویی همان شخص بود.

ایشان جزو معدود کسانی است که در ۵ دوره نمایندگی مجلس هرگز حقوق نگرفت و هیچکدام از امکاناتی که به نمایندگان مجلس می دادند را دریافت نکرد. او عمدتا با اتوبوس به مجلس می رفت و غذای مجلس را هم نمی خورد.

متن کامل سخنرانی های این مراسم را در لینک http://www.ires.ir/Contents/ContentDetails.aspx?CID=1021 بخوانید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا