اجتماعیبین‌المللویژهیادداشت

به‎‌دنبال زلزله با مرکزیت قهرمان ماراش، مهاجرت از استانبول، بورسا – کوجالی آغاز شده است

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

به‌دنبال زلزله‌های رخ داده با محوریت قهرمان ماراش مهاجرت‌های بین استانی به ویژه به منطقه ادرنه و کرک لاری در ترکیه آغاز شده که منجر به افزایش فروش و قیمت املاک در این دو منطقه شده است.

به گزارش تیتر یک آنلاین مردم استانبول که از زلزله‌های اخیر ترسناک بودند به دنبال منطقه امن جایگزین که دور از گسل‌های حوزه مرمره و قهرمان ماراش باشد روی آوردند برخی از شهروندان استانبول شروع بخرید یا اجاره خانه در ادرنه و کرکلاری کرده‌اند و منطقه کرکلاری مکانی امن در جغرافیای نزدیک کلان شهر استانبول است و از سوی دیگر مرکز و شمال ادرنه نیز از لحاظ موقعیت دوری از گسل و خط زلزله برای این گروه جاذب است.

از طرفی هم شبکه‌های اجتماعی با اشتراک گذاشتن عناوین شهرهای بدون خطر باین حرکت مهاجرتی دامن می‌زنند گفته می‌شود،  صاحبان املاک و مساکن دور از خطوط زلزله با گذاشتن پست‌های ویژه باین حرکت اجتماعی دامن می‌زنند و مردم استانبول خرید مسکن یا اجاره آن را در مناطق دور از خطوط زلزله بعنوان یک اقدام کاهش خطر در نظر گرفته‌اند.

با روی آوری به ادرنه و کلارلی که بیشتر مردم آنجا سالمند هستند چهره جمعیتی این منطقه تغییر پیدا می‌کند . سونر رئیس اتاق بازرگانی و صنعت کرکلارلی در این مورد اظهار کرد که تحرک مهاجرت در این شهر افزایش یافته و چون این منطقه دورتر از حوزه‌های زلزله‌خیز است جزو مناطق امن تلقی می‌شود. فقط در یک ماه گذشته بیش از ۲۰۰۰ خانوار از استانبول در شهر کرکلاری ساکن و املاک قابل ساخت خریداری کرده‌اند او گفت درخواست روی آوری به منطقه صنعتی کرکلاری نیز از سوی سرمایه‌گذاران نیز دریافت شده است

گفته می‌شود پروژه قطار سریع اسیر  استانبول ادرنه که در سال آینده تکمیل و راه‌اندازی می‌شود این امکان را به وجود می‌آوردکه کارمردان و صاحبان صنایع ترجیحا با  قطار سریع السیر صبح به استانبول بروند و عصر به ادرنه بازگردند.

سرحد بنکر رئیس اتحادیه املاک ادرنه هم گفته است که پس از زمین لرزه‌های قهرمان ماراش موج شدیدی از مهاجرت از منطقه زلزله‌خیز مرمره به ادرنه آغاز شده است

به گفته وی شهروندان استانبول، بورسا – کوچاالی به دنبال مناطق و زمین‌هایی هستند که خانه‌های مستقلی در آن احداث کنند.

جا دارد در ایران در حوزه و مناطق زلزله‌خیز به جای بازسازی و یا نوسازی مجدد در همان منطقه جاهای امنی دور از خطوط زلزله پیش بینی و یا مقاوم سازی ساختمان‌ها در چهارچوب استانداردهای تعریف شده جهانی بخصوص کشورهائی چون ژاپن مدنظر قرار گیرد و از طرفی شهرداری تهران همزمان با اعلام اسامی  ساختمان‌ها چند طبقه پر خطر نسبت به اعلام خطوط قرمز و گسل‌های زلزله‌خیز تهران هشدارهای منطقه‌ای برای مقاوم سازی بر اساس ظرایب و استانداردهای  فنی مناطق زلزله‌خیز جهان اقدام و از ساخت و ساز جدید در آن مناطق جلوگیری کند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا