اقتصادیویژهیادداشت

تقویت بورس چه فوایدی در اقتصاد دارد؟

تیتر یک آنلاین – «بورس» طی چند سال اخیر، در ایران قصه پرغصه ای برای عموم جامعه بوده است. چند سال پیش وقتی مسئولین عموم جامعه را تشویق کردند که سرمایه های خود را وارد بورس کنند، هیچ کس انتظار نداشت که فاجعه ای در انتظار آنان باشد. (تقویت بورس چه فوایدی در اقتصاد دارد؟)

بهرحال برخلاف نظر سیاستمداران و البته بخش عمده ای از کارشناسان اقتصاد، این فاجعه رقم خورد و بسیار در این راه سرمایه های خود را از دست دادند. با این وجود اما از دیدگاه اقتصادی، تقویت بازار بورس می تواند اقتصاد را شکوفا کرده و شرایط بهتری را برای آن کشور رقم بزند.
معمولا هم تجربه جهانی این نظریه را تایید می کند و اتفاقی که چند سال پیش رقم خورد، حتما ناشی از شرایط خاصی بوده که تحلیل آن در این مقال نمی گنجد.

تقویت بورس چه فوایدی در اقتصاد دارد؟

در کل اگر بخواهیم تیتروار فواید تقویت بازار سهام را بشماریم میتوان گفت، تقویت بورس و بازار سهام می تواند مزایای متعددی برای اقتصاد داشته باشد از جمله:
افزایش سرمایه گذاری: یک بازار سهام قوی می تواند سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتری را که مایل به سرمایه گذاری در اقتصاد هستند جذب کند. این می تواند سرمایه مورد نیاز شرکت ها را برای توسعه، نوآوری و ایجاد شغل فراهم کند.
ایجاد ثروت: یک بازار سهام قوی می تواند برای سرمایه گذاران ثروت ایجاد کند که می تواند هزینه های مصرف کننده را افزایش دهد و رشد اقتصادی را تحریک کند.
بهبود حاکمیت شرکتی: بازار سهام از شرکت‌ها می‌خواهد که گزارش‌های مالی شفاف و سایر الزامات نظارتی را برآورده کنند، که می‌تواند منجر به بهبود حاکمیت شرکتی و پاسخگویی شود.
افزایش اعتماد: یک بازار سهام قوی می تواند اعتماد مصرف کنندگان و سرمایه گذاران را به اقتصاد افزایش دهد که می تواند منجر به افزایش هزینه ها و سرمایه گذاری شود.
تسهیل ادغام ها: یک بازار سهام قوی می تواند ادغام و تملک را تسهیل کند، زیرا شرکت ها می توانند از سهام خود به عنوان ارز برای تامین مالی معاملات استفاده کنند. این می تواند منجر به افزایش کارایی و رقابت در بازار شود.
دسترسی بهبود یافته به سرمایه: شرکت ها می توانند با انتشار سهام در بازار سهام به راحتی سرمایه خود را افزایش دهند، که می تواند به آنها امکان گسترش و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بدهد.
به طور کلی، یک بازار سهام قوی می تواند نقش بسزایی در تحریک رشد اقتصادی و بهبود سلامت کلی اقتصاد داشته باشد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که بازار سهام سالم تنها یکی از اجزای یک اقتصاد سالم است و نباید تنها محور سیاست های اقتصادی باشد.

علاوه بر اینکه حتما می بایست افراد و عموم جامعه قبل از ورود به آن از آموزش ها و اطلاعات لازم بهره کافی را برده باشند.
محمد انصاری منش – مدیرمسئول هفته نامه اقتصاد و درآمد

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا