گفتگوویژه

حنیف غفاری در گفتگو با تیتر یک آنلاین: سیاست جو بایدن با دونالد ترامپ در امور ایران هیچ فرقی ندارد

تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است: بایدن در قبال ایران اهدافی دارد که با اهداف دولت ترامپ یکسان است و آن در یک استراتژی خلاصه می شود آن استراتژی مهار همه جانبه ایران قدرتمند است. بر همان اساس بایدن در عمل قصد ندارد به برجام برگردد.

حنیف غفاری
حنیف غفاری

حنیف غفاری تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره لغو تحریم ها از سوی دولت امریکا گفت: آن طور که مسلم است اگر امریکا واقعا اراده ای داشته باشد و اراده ای سیاسی و عملیاتی برای رفع تحریم های ایران داشته باشد، این کار را قطعا می تواند انجام دهد ولی مسئله ای که اینجا وجود دارد این است که نه تنها بایدن بلکه دموکرات های امریکا متعاقب جمهوری خواهان اساساً قصد بازگشت به برجام و لغو تحریم های ایران را ندارند.

وی ادامه داد: بایدن می خواهد از یک سو نمایشی را نشان دهد که در آن به نظام بین المللی القا کند که من با روش های دولت ترامپ در مقابل ایران و برجام مخالف هستم اما از سوی دیگر جو بایدن می خواهد مانع از لغو تحریم های ایران شود و دچار پارادوکس و بازی دوگانه شده است و این دوگانگی در رفتارها و مواضع و گفتار مقامات امریکایی مشهود است. از یک سو خروج ترامپ از برجام را نقد می کنند و از سوی دیگر خودشان نمی خواهند به برجام بازگردند. موضوعی که اینجا مهم و مسلم این است که از سال 1357 تاکنون، از دولت جیمی کارتر دموکرات تا ترامپ جمهوری خواه و الان هم دوباره دوران بایدن دموکرات، اساساً اراده ای از سوی امریکا مبنی بر توقف تقابل و خصومت با ملت و نظام ایران وجود نداشته است. این قاعده در دوره ریاست جمهوری بایدن هم صدق می کند و در این معادله نباید اسیر دوگانه دموکرات و جمهوری خواه شد چون هر دو پازلی در مقابل با ملت و حکومت ایران دارند که تحریم های اقتصادی یکی از اجزای لاینفک ثابت بوده است.

غفاری در پاسخ به این پرسش، کره جنوبی اعلام کرده تصمیم دارد پول های بلوکه شده ما را آزاد کند. ارزیابی شما چیست؟ گفت: یک زمانی در نظام بین الملل صحبت از حق می کنیم و یک زمان از امتیاز صحبت می کنیم. بایدن و دموکرات ها و متاسفانه مقامات کره ای صراحتاً اعلام کردند که سئول و واشنگتن قصد دارند با همکاری همدیگر بخش های از پول های بلوکه شده ایران را آزاد کنند. این ها پول ماست و در ازای فروش نفت ما به این کشورها این پول ها بصورت غیرقانونی بلوکه شده است. حتی آزادسازی این پول ها حق ملت ایران است و این امتیازی نیست که دولت امریکا بخواهد به جمهوری اسلامی بدهد.

حنیف غفاری
حنیف غفاری

او افزود: این اقدام امریکا تمسخر حاکمیت کشور کره جنوبی و تمسخر نظام بین الملل است هر چند متاسفانه کره ای ها زیر بار این ذلت رفته اند. این بسیار برای کشور که ادعای استقلال در جهان دارد کاملاً مذموم و نکوهیده است که مقامات رسمی اعلام کنند با اجازه امریکا پول های بلوکه شده ایران را آزاد می کنیم. این مسئله نشان می دهد سیطره امریکا بر این کشورها برای این که ظاهراً ادعای استقلال در نظام بین الملل دارند چقدر است و اتفاقا در محاسبات بعدی و در رفتارهای بعدی و در تنظیم معادلات بعدی در قبال کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی باید این مسائل را مدنظر قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه فعلا لغو تحریم ها امکانپذیر نیست گفت: بایدن در قبال ایران اهدافی دارد که با اهداف دولت ترامپ یکسان است و آن در یک استراتژی خلاصه می شود آن استراتژی مهار همه جانبه ایران قدرتمند است. بر همان اساس بایدن در عمل قصد ندارد به برجام برگردد هر چند با ظواهر با کلمات بازی می کند و حتی در آینده ممکن است مدعی دادن امتیازات یا حتی بازگشت به برجام شود ولی در عمل بایدن تلاش می کند در این خصوص اقدام واقعی را انجام ندهد و این ما هستیم که باید او را وادار کنیم که این اقدام را بصورت واقعی انجام دهد یا ادعای بازگشت به برجام را نکند و منتظر عواقب و تبعات رفتار خود باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا