اجتماعیاقتصادیبازارتولیدگفتگوویژه

در اجرای طرح دارویار نقص و نواقصی وجود دارد و این طرح به اهداف خود نرسیده است

طرح دارویار با وجود تمام حواشی و انتقادهایی که متوجه آن بود، از سوی وزارت بهداشت آغاز شد. اجرای این طرح کمبود برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک در داروخانه ها را به دنبال داشت و محصولی که تا قبل از این موضوع به گفته کارشناسان صادراتی بود و ارزآوری سالانه داشت، نیازمند واردات فوری شد. حالا برخی از مسولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از مواضع قبلی خود مبنی بر بی نقص بودن این طرح عقب نشینی کرده اند و به طور مثال حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه کشیک سلامت در روز ۱۲ دی ماه  گفت:  در مسیر اجرای طرح دارویار و چگونگی اجرای این طرح نقص و نواقصی وجود دارد و این طرح به اهداف خود نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین به نقل از اکوپرشین؛ سر انجام در تیرماه امسال طرح دارویار با وجود تمام حواشی و انتقادهایی که متوجه آن بود، از سوی وزارت بهداشت آغاز شد. براساس این طرح ، قرار بود یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف کننده نهایی تخصیص یابد. آغاز طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی دارو بدون اصلاح به موقع قیمت های دستوری صنعت ماده موثره و محصول نهایی دارو، نهایتا منجر به این شد که یک سری از خطوط تولید انواع داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها با کاهش یا توقف تولید به علت عدم صرفه اقتصادی و زیان ده شدن این صنعت مواجه شود.

اتفاقی که کمبود برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک در داروخانه ها را به دنبال داشت و محصولی که تا قبل از این موضوع به گفته کارشناسان صادراتی بود و ارزآوری سالانه داشت، نیازمند واردات فوری شد.

انتصابی که نتوانست جلو انتقادات به وزارت بهداشت را بگیرد

با افزایش انتقادها و نارضایتی ها به دلیل کمبود دارو، زمزمه استیضاح وزیر بهداشت (بهرام عین الهی) در میان نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رسانه ها قوت گرفت. بهرام دارایی معاونت وزیر و رییس سازمان غذا و دارو نیز به صورت عجیب و شبانه از سمت خود استعفا داد و محمود بیگلر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب شد. همچنین وزارت بهداشت نیز برای جلوگیری از این نارضایتی ها و خنثی کردن انتقادها در چند نوبت اقدام به واردات دارو بخصوص آنتی بیوتیک از کشورهند کرد. هرچند که دیری نگذشت که سازمان غذا و دارو دستور ریکال (جمع‌آوری دارو از سطح عرضه) برخی از سوسپانسیون‌های خوراکی کوآموکسی‌کلاوهای وارداتی هندی را صادر کرد.

سرانجام بهرام عین الهی وزیر بهداشت، دکترحیدر محمدی که قبل از آن دبیر ستاد اجرایی طرح دارویاری و از طرفدارن سرسخت اجرای طرح دارویار بود را در تاریخ ۱۶ آبان سال جاری به سمت ریاست سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

اما این انتصاب هم نتوانست جلوی موج انتقادها نسبت به طرح دارویار، کمبود و گرانی دارو و همچنین وزارت بهداشت را بگیرد و عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی چند روز قبل خبر داد که استیضاح وزیر بهداشت در دستورکار قرار دارد و در حال حاضر ۷۱ نماینده آن را امضا کرده اند.

عقب نشینی وزارت بهداشت از یک طرح جنجالی

حالا با عدم فروکش کردن انتقادها وافزایش شدید نارضایتی ها، کم کم زمزمه هایی از عقب نشینی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو از طرح پر از ایراد دارویار به گوش می رسد.

دکتر حیدر محمدی در روز ۱۲ دی ماه سال جاری در برنامه کشیک سلامت شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

«کشیک سلامت» برنامه ای است که شنبه و سه شنبه ها ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صورت زنده، باید و نبایدهای نظام سلامت را زیر ذره‌بین می برد.

حیدر محمدی ریاست سازمان غذا و دارو در این برنامه در پاسخ به پرسش مجری این برنامه در خصوص طرح دارویار و کبودهای دارو و عدم وجود آنتی بوتیک در داروخانه ها  گفت : من نمی گویم کمبود دارو نداریم! بعد از پاسح حیدر محمدی، مجری برنامه گفت که این کمبود را با واردات جبران کرده اید و آیا هدف طرح دارو یار، واردات دارو از خارج از کشور بوده است؟

حیدرمحمدی در پاسخ این سوال مجری بیان کرد: ما می خواستیم کاری را کنیم ( طرح دارویار)، که دیگر قادر به انجام آن نیستیم.

طرح دارویار نقص و نواقصی دارد و این طرح به اهداف خود نرسیده است

در ادامه با توجه به پرسش ها و انتقادات مجری برنامه کشیک سلامت از طرح دارویار، رئیس سازمان غذا  و دارو از وی خواست تا نام طرح دارویار و اسم این طرح را کنار بگذارد و به مباحث دیگر توجه کند. وی درادامه که نشان می داد از سیاست های قبلی خود مبنی بر بی نقص بودن این طرح، عقب نشینی کرده است؛ اظهار داشت: در مسیر اجرای طرح دارویار و چگونگی اجرای این طرح نقص و نواقصی وجود دارد و این طرح به اهداف خود نرسیده است و با شما در این خصوص ( مجری برنامه کشیک سلامت) هم نظرهستم.

بخش هایی از گفتگوی حیدر محمدی در برنامه کشیک سلامت را می توانید درسایت تلوبیون به نشانی : https://telewebion.com/episode/0x53f5ef8 ملاحظه فرمایید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا