گفتگوویژه

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تیتر یک آنلاین: ‌دولت روحانی در بحث مسکن کوتاهی کرده است

گفتگو: ‌زهرا ترابی

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است. او دکترای مهندسی عمران دارد و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌باشد. وی توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۷۹۵ هزار و ۲۱۱ رای، به عنوان نفر هشتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از استان تهران انتخاب گردد. با وی گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس

اقبال شاکری در گفت و گو با تیتر یک آنلاین، در پاسخ به این پرسش، طبق گزارش سازمان آمار دولت روحانی رشد چشمگیری در ساخت مسکن داشته است گفت: بطور کلی یافته های آماری و مطالعات مقایسه ای نشان می دهد طی 8-7 سال گذشته بخش مسکن تعطیل بوده و عرضه و تولید مسکن به میزان شاخص هایی که قرار بود، انجام نشده و حتی طرح هایی که دولت داشت اجرا نشده است. مثلا در بافت فرسوده قرار بود حدود 80 درصد پیشرفت در نوسازی داشته باشیم که حدود 20 درصد شده که هر سال حدود 800 واحد ساخته می شد که حدود 300 واحد ساخته شده و فاصله سنگین در تولید عرضه مسکن رخ داده که علاوه بر شاخص اقتصادی فاصله بین عرضه و توزیع باعث شده قیمت صعودی مسکن بوجود آید.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه افزود: شاید عامل اصلی عدم تولید و عرضه مسکن است که اینها در گفته های وزیر قبلی و رئیس جمهور شنیده اید که برخی مواقع ناچار به اعتراف شده اند که کوتاهی در این زمینه داشتیم. برای همین است که مجلس این طرح را تصویب کرده که سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای اقشار فاقد مسکن ساخته شود تا بتواند بخشی از این عقب افتادگی را جبران کند. بنابراین، ما الان این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار مسکن می بینیم که باعث این افزایش قیمت شده است. ضمن اینکه قدری بورس بازی و سفته بازی و یک واحد مسکنی را چندین دست گرداندن تا نهایتاً به فرد نهایی فروخته شود که در افزایش قیمت محلی تاثیر داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: دسترسی به مسکن بسیار سخت شده است. بیش از 50 درصد از سبد هزینه های مردم را مسکن تشکیل می دهد. مدت دسترسی به مسکن یعنی تملک و خرید مسکن برای اقشار عمومی مردم که یک زمان طولانی بین 20 تا 30 سال را می توان تخمین زد، در مقابل درآمدهایی که اقشار متوسط مردم دارند. بنابراین یک تاثیر سنگینی در زندگی مردم گذاشته است و اگر مجلس و دولت بخواهند این را مدیریت کنند حتما باید به سمت تولید زیاد مسکن در 4 سال آینده بروند و بخش مسکن اجاره ای حرفه ای باید راه اندازی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره بالا پایین شدن بازار ارز و تاثیر آن در بازار مسکن گفت: تاثیر چندانی ندارد. ارز از ابتدای دولت روحانی از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است ولی مسکن به این شدت بالا نرفته است. این امر تاثیرگذار است و گفتیم حوزه اقتصادی در آن بی تاثیر نیست ولی شدت و افزایش آن با شدت ارز همسان نیست. صددرصد عدم تولید و عرضه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن شده است. بعد از هر جهشی تا حدود 8-7 سال ثابت می ماند یا رشد کمی دارد. طی 50 سال گذشته این چنین بوده است. ولی طی 5-4 سال گذشته این جهش خیلی بیشتر از جهش های قبلی بوده است. این اتفاقی است که رخ داده است. بعد از هر جهشی قیمت یا ثابت می ماند تا 8-7 سال بعد که جهش بعدی رخ دهد. این شاخص های بازار ما است. برای اینکه جلوی جهش را بگیریم باید کار کنیم. برای جهش هایی که بیان کردم جز تولید و عرضه مسکن راه دیگری نیست. خارج کردن مسکن از کالای سرمایه ای که باز هم به تولید مسکن بستگی دارد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا