گفتگوویژه

منصور حقیقت پور در گفتگو با تیتر یک آنلاین: رئیس مجلس نباید در کار اجرایی دخالت کند

منصور حقیقت پور نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره عملکرد قالیباف در مجلس گفت: مدیریت در مجلس شورای اسلامی یا مجالس کشورهای دیگر یک ویژگی خاص خود را دارد که با سایر مدیریت ها اعم از مدیریت های عمومی و مدیریت های نظامی و مدیریت های علمی خیلی تفاوت وجود دارد و رئیس مجلس و رئیس کمیسیون های مجلس شورای اسلامی که با رای نمایندگان انتخاب می شوند با بقیه اعضای مجلس احساس همترازی دارند و آنها را به عنوان مدیر مثل خود می بینند. همچنین کارکردی که مجلس دارد یک حال و هوای خاص خود را می طلبد. قطعاً با مدیریت اجرایی متفاوت است.

منصور حقیقت پور
منصور حقیقت پور

وی ادامه داد: خیلی از عزیزان ما در مدیریت های اجرایی قاطع و خوب عمل می کنند ولی بحث تقنین وقتی مطرح می شود که کلمه به کلمه و بند به بند موارد را باید ساعت ها بحث و کم و زیاد کنید تا جمله ای مطلوب به لحاظ محتوایی و حقوقی و غیره برسید و این امر از عهده بسیاری از عزیزان خصوصاً کسانی که در کار اجرایی دارای ظرفیت های خوبی بودند خارج است. بسیاری از مدیران اجرایی کشور در مجلس نمی توانند کارآمد باشند. شاید بسیاری از آدم هایی که در مجلس می توانستند در بعد تقنین موفق باشند در اجرا موفق نباشند.

حقیقت پور افزود: تیمی را در نظر بگیرید که حوصله تقنین و قانون گذاری و مدیریتی که همه اعضای زیرمجموعه خود را با شما همتراز می بینند و می گویند ما نماینده تراز نداریم و رئیس مجلس رئیسی نیست که بتواند دستور دهد قطعا در این شرایط مدیریت سخت است. از سوی دیگر برخی از دسته بندی ها و گروه بندی های سیاسی و فراکسیون های خاص وجود دارد که اینها انتظار دارند افرادی با رای و نظر اینها وارد مجلس شدند از او حرف شنوی داشته باشند یعنی پدرخوانده های مجلس توقع دارند این آدم ها خود نظر ندهند و نظر پدرخوانده ها را بگیرند. این مجموعه نشان می دهد کار مدیریت مجلس سخت است.

او اذعان کرد: مجلس مدیریتی را نیاز دارد که اهل حوصله و دقت برای تولید بسیاری از محتواهای قانونی باشد. حوصله تحمل بسیاری از عقاید مختلف را داشته باشد. 290 نماینده 290 طور می توانند نگاه داشته باشند. رئیس مجلس باید به این امر توجه کند ضمن این که به ذهن می رسد رئیس مجلس رئیس قوه است، رئیس قوه اجرای مملکت نیست که بگوید من این جاده را یک ساله تمام می کنم. اینجا بوی تداخل با سایر قوا می آید. ما در مجلس باید دنبال این باشیم که به لحاظ تصمیم گیری و تصمیم سازی به نحوی روی پایه هایی رفتار کنیم که منتج به رفع مشکلات همه مردم و همه نمایندگان شود. این که ما بنشینیم و بگوییم فردا کاری می کنیم که در سی سخت اتفاق نیفتد برای مردم قابل پذیرش نیست. رئیس جمهور و رئیس قوه مجریه می توانند در زمینه اجرا اظهارنظر کنند که آن هم با توجه به ظرفیت کشور است.

منصور حقیقت پور
منصور حقیقت پور

او با اشاره به مدیریت قالیباف گفت: آقای قالیباف برای مدیریت های اجرایی کشور می تواند موثر و مفیدتر نسبت به مدیریت مجلس باشد. ایشان ناکارآمد نیست بلکه مدیریت مجلس ویژگی های خاصی را می طلبد که در مدیران اجرایی پیدا نمی شود. مدیران اجرایی در فضای دیگری هستند. مدیرانی که باید در راس مجلس قرار گیرند باید افراد پخته باشند. من معتقد هستم در اینجا باید آدم های کارکشته بیاوریم، نه افراد کم سن و سال باشند. وقتی تصمیم می گیرید باید جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید اعم از پیوست امنیتی، پیوست اجتماعی، پیوست اقتصادی و فرهنگی و غیره را در نظر بگیرید. این نیاز به آدم های پخته تر دارد و کسانی که در زمینه های مختلف مطالعاتی و در زمینه های مختلف برنامه ریزی بودند و کار کردند بیشتر به درد مدیریت مجلس می خورند.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا