ویدئو

ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت نشانگر چیست؟

در چند وقت گذشته که شاخص روند نزولی داشت، ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت (Fix Income) کاملا مشهود بود. امروز در برنامه دیدبان بورس با کارشناس برنامه کوروش شمس،‌ ضمن تعریف صندوق‌های درآمد ثابت، می‌خواهیم نسبت آن را با وضعیت بازار بسنجیم. همچنین در ابتدای برنامه به تحلیل بازار امروز نیز پرداخته‌ایم.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت چیست ؟

در دو دهه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری محبوبیت بالایی بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند.امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مثل کمبود وقت، نداشتن اطلاعات کافی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود ،مشغله زیاد و …  معمولا ترجیح می‌دهند پول و سرمایه خود را در بانک و در قابل حساب پس‌انداز نگهداری کنند.

این تصمیم باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد. یکی از ابزارهایی که این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. اگر شما هم در دسته‌بندی افرادی قرار می‌‎گیرید که به دنبال کم کردن ریسک هستند، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری با درآمد ثابت یکی از کم ریسک‌ترین انواع صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری مشترک هستند که کمی بیش از سود بانکی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند.

واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌‌های درآمد ثابت در اوراق کم ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت، و سایر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازار سرمایه سرمایه‌‌گذاری می‌شوند. اگر تمایل دارید تا سودی قابل اطمینان و مطلوب با حداقل ریسک را دریافت کنید، می توانید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را انتخاب کنید.

مزایای صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ در صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

اولین مزیت صندوق سرمایهگذاری درآمد ثابت، مدیریت حرفه‌ای پول شماست. یکی از اصلی‌ترین دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های درآمد ثابت نداشتن دانش و تخصص، وقت کافی و عدم پذیرش ریسک است.

صندوق سرمایه‌گذاری ابزاری برای سرمایه‌گذاران خرد است تا بتوانند از توانایی‌ها و مهارت‌های افراد حرفه ای برای سرمایه‌گذاری و نظارت بر دارایی‌هایشان استفاده کنند.چرا که این صندوق‌ها دارای تحلیلگران و مدیران سرمایه‌گذاری هستند که به صورت حرفه‌ای تلاش می کنند تا با یافتن گزینه‌‎های مناسب و خرید و فروش به موقع آنها، عملکرد ایده‌آلی برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کنند.

نقدشوندگی بالا در صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

خرید و فروش آسان واحدهای صندوق‌ درآمد ثابت، یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به حساب می‌آید. شما در هر روزی از ماه می‌توانید واحدهای خود را خرید و فروش کنید.

زمان‌بندی مشخص و مطمئن پرداخت سود در صندوق درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سود نقدی محاسبه شده را اغلب به صورت ماهانه و یا براساس زمان‌بندی از قبل مشخص شده به حساب ارائه شده توسط شما پرداخت می‌کنند.

ریسک پایین

صندوق درآمد ثابت کم ریسک‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ درآمد ثابت بخش زیادی از دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت که عمدتا توسط ارگان‌های دولتی منتشر می‌شوند اختصاص می‌دهد. بنابراین بزرگ‌ترین ریسکی که صندوق‌ دارد ریسک ورشکستگی دولت و عدم نقد کردن اوراق خود در سررسید مشخص است که در این صورت عملاً بانک‌ها هم ورشکسته خواهند شد.

شفافیت اطلاعاتی در صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

صندوق‌ سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازه های زمانی مشخصی توسط سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار،متولی و حسابرس مورد بازرسی قرار می گیرند و تمامی فعالیت های آن‌‌ها به صورت شفاف اطلاعرسانی می شود.متولی صندوق نیز به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد

قیمت و سود صندوق‌های با درآمد ثابت

قیمت هر واحد صندوق به صورت روزانه بر اساس ارزش خالص روز دارایی‌های صندوق محاسبه می‌شود.

نحوه پرداخت سود صندوق‌ درآمد ثابت، با توجه به مندرجات امیدنامه آن‌ها صورت می‌گیرد. از زمانی که واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق برای سرمایه‌گذار صادر می‌شود، سود محاسبه می‌شود و در صورت ابطال واحدها اصل و سود باقیمانده به سرمایه‌گذار  پرداخت می‌شود. صندوق‌ها این امکان را به سرمایه‌ گذاران می‌دهند که به جای دریافت سود نقدی، آن را دوباره در صندوق سرمایه‌ گذاری کنند و از اثر سود مرکب در آن بهره‌مند شوند.

نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

متداول‌ترین شیوه دسته‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی صندوق‌ها است. که بر این اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سه دسته صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، حداقل ریسک را دارد؛ چون این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداقل 70 درصد و حداکثر 95 درصد از سرمایه خود را روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است؛ زیرا بانک‌ها پشتوانه پرداخت این اوراق هستند و سود آنها مشخص است و سود آن در زمان تعیین شده پرداخت می‌شود. باقی مانده سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به میزان حداقل 5 درصد و حداکثر 30 درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

منبع :بلاگ بامبو

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا