اقتصادی

اربیتراژگر چیست؟ + چگونه در بازار سکه و طلا اربیتراژگری کنیم؟

اربیتراژگری (arbitrage) در تمامی بازارها اعم از بازار سهام‌ های بین المللی، در بورس يا در بازار خرید و فروش خودرو و هر نوع بازاری که بتوان از اختلاف قیمت ایجاد شده در آن سود برد، کاربرد دارد. اما در بازار طلا انجام این نوع معاملات تراکم بیشتری دارد چرا که طلا نقد شوندگی و سیالیت بسیاری دارد و پایه‌ی انواع معاملات و سرمایه گذاری ‌های اقتصادی محسوب می‌ شود.

در این طلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره اربیتراژگر و همچنین چگونگی اربیتراژگری در بازار سکه و طلا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اربیتراژگران به کسانی گفته می‌ شود که از اختلاف قیمت به وجود آمده در بازار بهره می ‌برند! این تفاوت قیمت می‌ تواند در اثر اختلاف زمانی و یا مکانی به وجود بیاید.

اربیتراژگری با توجه اختلاف زمانی

خرید قرارد دادهای آتی، خرید و فروش سکه و خرید و فروش طلا در چند ماه آینده می‌ تواند یک نمونه ازاربیتاژگری به واسطه اختلاف زمانی باشد. یک نمونه ی بسیار ملموس ARBITRAGE در خرید و فروش ماشین است! برای مثال شما خودرویی به صورت ثبت نامی از کارخانه دریافت می ‌کنید و با سود و به مبلغ بالاتر در بازار آزاد می ‌فروشید. به سودی که از این معامله نصیب شما می شود، سود اربیتراژ می‌ گویند!

اربیتراژگری با توجه  اختلاف مکانی

بهره بردن از اختلاف قیمت دو بازار مختلف که در مکان‌ های گوناگونی قرار دارند، جزو این دسته قرار می‌ گیرد. برای مثال طلا در هنگ کنگ با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌ شود؛ پس شما در ایران کالا را خریداری می ‌کنید و در خارج از ایران به فروش می‌ رسانید!

اربیتراژگری در بازار سکه و طلا

چگونه در بازار سکه و طلا اربیتراژگری کنیم؟

اگر جز سرمایه گذاران مبتدی هستید که تازه می‌ خواهید وارد بازارهای مالی شوید و به سود دست پیدا کنید باید توجه کنید که در ابتدای امر اطلاعات و دیتاهای خود را درباره ‌ی طلای آب شده، انس جهانی، سکه امامی و قیمت آتی طلا بالا ببرید. بایستی راجع به نوسانات سکه، عرضه و تغییر تقاضای آن در طول زمان بدانید و راجع به انس و بالا پایین شدن آن اطلاعات کسب کنید! در حالت کلی باید بتوانید قیمت ها را تحلیل کنید و از ساز و کار این بازارها سر دربیاورید.

فرض کنید همین امروز تصمیم می ‌گیرید وارد بازار اربیتراژ کردن شوید. حساب و کتاب های خود را انجام داده ‌اید و می ‌دانید سررسید قیمت سکه در شش ماه آینده برای هر سکه 200 هزار تومن بیشتر از امروز است پس تعدادی سکه را امروز به صورت نقد از بازار خریداری می‌ کنید. سپس به کارگزاری مراجعه می‌کنید یک قرارداد فروش اتی که معادل ده سکه می‌ باشد را می ‌خرید (هر قرارداد اتی معادل ده سکه است یعنی اگر شما دو قرارداد فروش اتی سکه خریداری کنید در واقع تعهد می ‌کنید که 20 عدد سکه را در تاریخ مقرر بفروشید) وجه الضمان قرارداد اتی را نزد کارگزار خود پرداخت می‌کنید (توجه کنید که این مبلغ به شما بازگردانده می شود) پس از 6 ماه سکه های خود را با ارزش افزوده به بازار بورس کالا تحویل می‌دهید و به همین سادگی و بدون هیچ ریسکی از اختلاف قیمتی که طی شش ماه ایجاد شده است می‌ توانید سود ببرید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا