گفتگوویژه

احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با تیتر یک آنلاین: شاهد رکود بازار مسکن در سال 1400 خواهیم بود

احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره وضعیت بازار مسکن در سال 1400 گفت: در روال معمولی که در سال های گذشته داشتیم و منحنی سینوسی را طی می کرد دوران رونق بازار مسکن را سال گذشته پشت سر گذاشتیم و الان وارد دوران رکود شدیم. قاعدتاً طبق همان برنامه قبلی این رکود باید ادامه یابد و بازار تا حدودی راکد است و خرید و فروش کم شده و ساخت و سازها نیز کمتر شده و سرمایه ها را به سمت ساخت مسکن نمی برند.

احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن
احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن

وی ادامه داد: در چند ماه آینده سال بازار پرتلاطمی را شاهد خواهیم بود، هم از نظر انتخابات ریاست جمهوری و هم از نظر روابطی که با دنیا داریم. چند روز یکبار یک خبری می شنوید که مثلا آمریکا تهدید جدیدی می کند یا حرفی درباره ایران می زند که منجر به افزایش قیمت دلار می شود و روز بعد نشانه ای از سازش نشان می دهند که در پی آن دلار کاهش می یابد. اینها در بازار مسکن نیز تاثیرگذار است. بازار مسکن ما مستقل از اقتصاد کلان نیست. اقتصاد کلان ما هر گونه تغییری کند روی بازار مسکن تاثیرگذار است یعنی بالا و پایین شدن قیمت ارز نقش زیادی در قیمت مسکن دارد.

او افزود: زمانی بانک ها پول نمی دادند و مردم سرمایه های خود را از بانک ها بیرون آوردند و بخش عمده ای در بازار مسکن تزریق کردند و شاهد رونق و ساخت و ساز بودیم. اگر بانک ها سیاست خود را عوض کنند شکل دیگری بازار به خود می گیرد. اگر بازار ارز رونق پیدا کند بخش عمده ای از سرمایه در بازار ارز می رود. مثلاً اگر بورس رونق یابد، مسائلی است که منحصراً به بازار مسکن مربوط نمی شود بلکه به سیاست ها و اقتصاد کلان مربوط می شود. اقتصاد کلان ما در حال حاضر قدری بلاتکلیف است. خیلی از کارهای ما معطل مانده و منتظر هستیم توافق با غرب چه می شود. در هر یک از جنبه ها یک اتفاقی رقم خواهد خورد و بازار مسکن تحت تاثیر آن تغییر می کند.

احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن
احمدرضا سرحدی تحلیلگر بازار مسکن

سرحدی با اشاره به اینکه بازار ارز چسبیده به بازار مسکن است گفت: نمی توان این دو را از هم جدا کرد. یک تاثیر مستقیم است که مثلا آهن، میلگرد، سیمان و غیره می خریم که به نوعی با ارز ارتباط دارد. وقتی دلار افزایش می یابد قیمت مصالح هم افزایش می یابد. سازنده هم هزینه تمام شده بالاتری دارد و در رکود قرار داریم و برای فروش تضمینی نیست. در نتیجه کسی دنبال ساخت نمی رود. پروژه هایی که الان در دست داریم به کارفرما می گوییم آهن بخرد ولی می گوید من یک میلیارد آهن بخرم و برای یک ساختمانی بگذارم که یک سال تا دو سال  بعد تکمیل شود شاید این یک میلیارد را در بخش دیگری سرمایه گذاری کنم و سود بیشتری به دست بیاورم. تا وقتی که بخش های دیگر فعال هستند و بخش مسکن رونق ندارد و این اثر مستقیم بالا و پایین رفتن نرخ ارز است.

این کارشناس درباره اثرات غیرمستقیم گرانی در بازار مسکن تصریح کرد: اثر غیرمستقیمی که باعث می شود بازار مسکن در تلاطم بیفتد این است که خیلی مواقع قیمت ارز افزایش می یابد پشت بند آن  سیمان گران می شود و بعد که قیمت ارز کاهش می یابد سیمان ارزان نمی شود که همین امر از نظر روانی تاثیرگذار است.

سرحدی در پاسخ به این پرسش، سال 1400 آیا مالیات های خانه های خالی اجرایی می شود، گفت: مالیات برخانه های خالی چقدر از مشکل ما را حل می کند؟ فارغ از این که می توانند اجرایی کنند یا خیر. به نظر من، نمی توانند و نتوانستند انجام دهند. چند سال این صحبت هست ولی شاهد هستیم انجام نشده لابد نمی شد که نشده که این قانون را اجرایی کنند. این دولت نکرده و دولت قبلی هم نکرده دولت بعدی هم نمی تواند انجام بدهد لابد موانع و مشکلاتی وجود دارد و از همه مهمتر انگیزه قوی و لازم برای این کار وجود ندارد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 2 میانگین: 4.5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا