اقتصادی

ارزش بازاری سهام چه تفاوتی با ارزش ذاتی آن دارد؟

ارزش بازار، بزرگی شرکت را نشان می ‌دهد! این موضوع می ‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌ های قابل توجه در مورد سهام یک شرکت در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، پس از اینکه شرکتی وارد بازار بورس شد، یا به بیانی به عنوان یک شرکت سهامی شناخته شد و سهام آن توسط افراد مورد معامله قرار گرفت، سهام آن دیگر همان قیمت اولیه را نخواهد داشت! بلکه ممکن است بیشتر هم شود. دلیل این امر نیز وجود و تاثیر سیستم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه است.

در صورتی که پس از مورد معامله قرار گرفتن سهام شرکت، میزان خریداران بیشتر از فروشندگان آن شود که تقاضا را نشان می دهد، فروشندگان قیمت آن را افزایش می ‌دهند تا سود بیشتری کسب نمایند و به قیمتی که آن سهام در این شرایط به خود می ‌گیرد، ارزش بازاری گفته می ‌شود. با این تعاریف د رصورتی هم که خریداران کاهش یابند یا به زبان دیگر تقاضا کمتر و فروشندگان بیشتر شوند، ارزش بازاری سهام کاهش می ‌یابد!

به این بالا و پایین شدن قیمت ‌های بازاری، نوسان نیز می ‌گویند که توسط نرم ‌افزارهای مختلف، بر روی نمودار رسم می‌ شود و توسط تحلیلگران برای تحلیل آینده سهام شرکت مورد بررسی قرار می‌ گیرند.

توجه داشته باشید تحلیل ‌های مورد استفاده در بازار سرمایه به دو بخش تکنیکال و بنیادی تقسیم می‌ شوند. تحلیل تکنیکال بر روی ارزش بازاری سهامِ درج شده روی نمودار شروع به کار می ‌کند تا ارزش ذاتی را پیش ‌بینی کند و تحلیل بنیادی بر روی اخبار سیاسی، عوامل محیطی و… تمرکز دارد تا ارزش ذاتی را بیابد.

ارزش ذاتی به عنوان ارزش سهام در آینده به شمار می ‌رود و رسما در جایی رسم نمی‌ شود! ارزش ذاتی به معنای رشد یا نزول ارزش سهام در آینده است و همان‌ طور که در قبل به آن اشاره نمودیم توسط اشخاص مختلف تحلیل می‌ شود.

فرض کنید شرکتی که وارد بازار بورس شده بود پس از مدتی مورد استقبال سرمایه‌ گذاران قرار گرفته است و ارزش بازاری آن به عنوان مثال به ۱۵۰ تومان رسیده است! حال فرض کنید این شرکت در حوزه صادرات فرش مشغول بود و پس از یک ماه اخباری توسط خبرگزاری ‌ها منتشر می ‌شود که بیانگر تحریم صادرات ایران به کشورهای دیگر است؛ این یعنی هیچ شرکتی توانایی صادرات نخواهد داشت و به‌ زودی فعالان در این حوزه ورشکست خواهند شد که شرکت مذکور نیز از این قضیه مستثنی نیست. در چنین شرایطی سرمایه ‌گذارانی که در آن شرکت سهمی داشتند و به طول متداوم اخبار را دنبال می ‌کردند، سریعا قبل از همه سهم خود را می ‌فروشند و کنار می‌ کشند و سپس باقی سرمایه‌ گذاران، از طرفی چون این اخبار را دیگران نیز شنیده ‌اند، سهامی در این حوزه نخواهند خرید که در این حالت عرضه بیشتر از تقاضا خواهد شد و ارزش سهام کاهش می ‌یابد و به ۱۰۰ تومان اولیه باز می ‌گردد. در این قضیه ارزش بازاری آن سهام ۱۵۰ تومان بود، ولی ارزش ذاتی آن در ماه بعد ۱۰۰ تومان!

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا