اقتصادیانرژیگزارش

بحران اقتصادی به پروژه‌های نفت و گاز انگلیس رسید

سومین بانک اروپایی و بزرگ‌ترین وام‌دهنده به صنعت نفت و گاز انگلیس اعلام کرد تأمین مالی مستقیم میدان‌های جدید نفت و گاز را متوقف و اعطای وام به شرکت‌های توسعه‌دهنده تولید سوخت فسیلی را محدود می‌کند.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، این اقدام که به‌دنبال فشار فعالان اقلیمی در مورد سیاست‌های انرژی این بانک صورت می‌گیرد، بخشی از چارچوب مالی گذار (TFF) بانک بارکلیز است که روز جمعه (۲۸ بهمن‌ماه) منتشر شد.

افزون بر اعطا نشدن وام به شرکت‌های یادشده از سال ۲۰۲۵، این بانک ارائه خدمات تأمین مالی گسترده‌تر به شرکت‌های غیرمتنوع مانند شرکت‌های اکتشاف خالص نفت و گاز را محدود خواهد کرد، اگر بیش از ۱۰ درصد از مخارج سرمایه‌ای آنها برای توسعه تولید نفت و گاز در بلندمدت صرف شود.

لورا بارلو، رئیس بخش پایداری گروه مالی بارکلیز، در این مورد توضیح داد که سیاست جدید بخشی از تعهد بانک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با طرح‌های زیر پوشش وام بانک و تقویت منابع مالی برای جایگزین‌های سبزتر است.

وی افزود: این سیاست در مورد تقویت تمرکز ما بر گذار انرژی است. مشتریان بخش بالادستی انرژی موجود که آستانه ۱۰ درصد را نقض کنند، از طریق فرآیند نظارتی تقویت‌شده که سرمایه‌گذاری مشتری در کربن‌زدایی را نیز بررسی می‌کند، مورد سنجش و نظارت قرار می‌گیرند.

با اعلام این سیاست، بانک بارکلیز به دو بانک‌های اروپایی دیگر یعنی بانک انگلیسی HSBC و بانک فرانسوی Paribas BNP پیوست که محدودیت اعطای وام‌های بخش نفت و گاز را تشدید کرده‌اند، همچنین متعهد شده‌اند منابع مالی را برای حوزه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌توانند به کاهش گرمایش جهانی کمک کنند، افزایش دهند. این بانک‌ها اعطای یک تریلیون دلار وام در این زمینه تا سال ۲۰۳۰ را هدف‌گذاری کرده‌اند.

گروه غیرانتفاعی ShareAction که بانک بارکلیز را برای کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی تحت‌فشار قرار داده بود، گفت در واکنش به اعلام محدودیت‌های جدید، قطعنامه پیشنهادی سهامداران را که از مدیران این بانک خواسته بود تأمین مالی پروژه‌های جدید نفت و گاز را متوقف کند، پس گرفته است.

انتظار نمی‌رود محدودیت‌های تأمین مالی پروژه با توجه به سهم بازار محدود آن، تأثیر عمده‌ای بر فعالیت‌های این حوزه داشته باشد. این بانک بین ۱۵ بانک بزرگ تأمین مالی پروژه در سطح جهان نیست و بیشتر آنها هنوز محدودیت‌های مشابهی را اتخاذ نکرده‌اند.

رئیس استانداردهای بانکی گروه غیرانتفاعی ShareAction گفت: این اقدام برای محدود کردن تأمین مالی به پروژه‌های توسعه نفت و گاز برای همه مشتریان خوب است، اگرچه هنوز نگرانی‌هایی از جمله در مورد تأمین مالی بانک برای حفاری نفت و گاز با فناوری شکست هیدرولیک (Fracking) وجود دارد.

طبق گزارش شبکه غیرانتفاعی Action Rainforest، بانک بارکلیز سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار سوخت‌های فسیلی در اروپا و دومین سرمایه‌گذار در این حوزه در سال ۲۰۲۲ بود. اگرچه بیشتر این سرمایه‌گذاری به جای تأمین مالی پروژه‌ها، پرداخت وام‌های شرکتی بوده است.

بارلو از بانک بارکلیز گفت که بر اساس آخرین ترازنامه، سهم تأمین مالی نفت و گاز این بانک از کل فعالیت‌های وام‌دهی آن، کمتر از ۲ درصد بوده و تأمین مالی بازار سرمایه برای این بخش کمتر از ۳ درصد از کل فعالیت بانک را تشکیل می‌دهد.

این بانک در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با وام‌های بخش انرژی بارکلیز سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، ۳۲ درصد کاهش‌یافته که از هدف کاهش ۱۵ درصدی این بانک، عبور کرده است.

محدودیت‌های اضافی که اکنون توسط بانک بارکلیز اعلام شده است، شامل تأمین مالی نشدن پروژه‌های اکتشاف و تولید در آمازون و از ژوئن ۲۰۲۴ تأمین مالی نشدن شرکت‌های نفت و گازی است که بیش از ۲۰ درصد از نفت تولیدی خود را از منابع غیرمتعارف مانند شن‌های آغشته به نفت دریافت می‌کنند.

انتظار می‌رود همه مشتریان شرکتی بارکلیز در بخش انرژی تا ژانویه ۲۰۲۵ برنامه‌های گذار یا راهبردهای کربن‌زدایی را در کنار اهداف کاهش انتشار متان ارائه کنند و تعهدی برای پایان‌ دادن به تخلیه و مشعل‌سوزی غیرضرور تا سال ۲۰۳۰ ارائه کنند.

مشتریان بانک همچنین باید تا ژانویه ۲۰۲۶ اهداف کوتاه‌مدت همسو با خالص انتشار صفر برای محدوده ۱ و ۲ (۲&۱ scope) انتشار ـ مربوط به بخش عملیات و مصرف انرژی در تأسیسات تولید ـ داشته باشند.

در ژانویه ۲۰۲۴، بارکلیز تشکیل «گروه گذار انرژی جدید» را برای ارائه مشاوره راهبردی به مشتریان درباره مسائل مختلف انرژی پاک از انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت و جذب کربن اعلام کرد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا