اقتصادیانرژیگزارش

بومی‌سازی سیستم کنترل بویلر پالایشگاه تهران

بومی‌سازی سیستم کنترل بویلر برای نخستین بار در شرکت پالایش نفت تهران با توان متخصصان این شرکت انجام شد.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از پالایشگاه نفت تهران، سیدرضا سیدمصطفی تهرانی، مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران در این باره گفت: تغییر و به‌روزرسانی سیستم کنترل بویلر E واحد آب بخار جنوبی شرکت پالایش نفت تهران با تکیه بر توان و دانش متخصصان برق و ابزار دقیق اداره تعمیرات با همکاری واحد مهندسی شرکت با موفقیت انجام شد.

وی افزود: بویلر واحد آب بخار شرکت پالایش نفت تهران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای این واحد که وظیفه تأمین انرژی واحدهای فرآیندی را به‌عهده دارد، پس از گذشت بیش از ۱۲ سال به دلایلی چون استهلاک، قدیمی بودن نرم‌افزار، نبود پشتیبانی شرکت سازنده از نظر سخت‌افراری و نرم‌افزاری، همچنین قدیمی‌ بودن لایسنس کارآمدی لازم را نداشت که این مهم افزون بر صرف زمان و هزینه زیاد به کاهش بهره‌وری، ریسک بالا و برخی مخاطرات ایمنی در این واحد منجر شده بود.

مدیر عملیات پالایشگاه نفت تهران با تأکید بر اینکه شرکت سازنده این دستگاه هم از رفع ایراد به‌وجود آمده عاجز بود، افزود: انجام این کار ریسک بالایی داشت، اما با اعتماد مدیریت ارشد سازمان به توان و دانش متخصصان شرکت، این دستاورد بزرگ کسب شد.

تهرانی تأکید کرد: پس از بررسی و مطالعات انجام‌شده با احیای این بویلر، متخصصان شرکت با صرف فعل خواستن و استفاده از فکر و توان ایرانی توانستند برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور بومی‌سازی سیستم کنترل بویلر توسط متخصصان شرکت پالایش نفت تهران را با موفقیت به انجام برسانند.

اجرای این طرح در صورت برون‌سپاری برای پالایشگاه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه داشت که با همت و تلاش مثال‌زدنی مجموعه توانمند و سختکوش تعمیرات برق و ابزار دقیق با صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌ها، این پروژه به صورت کاملاً ایمن و استاندارد به بهره‌برداری کامل رسید.

وی به نقش حیاتی واحد برق و ابزار دقیق در صنعت پالایش اشاره کرد و گفت: منظور از ابزار دقیق، وسایل و تجهیزاتی است که در یک سیستم کنترلی و اتوماسیونی به‌کار گرفته می‌شوند تا پارامترهای موردنظر را با دقت زیاد و کمترین خطا اندازه‌گیری کنند.

مدیرعملیات پالایشگاه نفت تهران افزود: حفظ ایمنی در پالایشگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا بیشتر موادی که در صنایع نفت و گاز به‌کار می‌روند، قابلیت اشتعال دارند، سمی هستند و ممکن است در اثر کوچک‌ترین بی‌احتیاطی سبب بروز حوادث ناگوار شوند، بنابراین نخستین اهمیت استفاده از ابزار دقیق در زمینه تأمین امنیت مجموعه است و مزیت دیگر آن، کمک به کنترل دقیق و عملکرد بهتر دستگاه‌هاست که نتیجه آن، خروجی باکیفیت فرآیندهای جاری است.

تهرانی بیان کرد: انجام موفقیت‌آمیز این طرح که مطابق استانداردهای روز انجام شد، افزون بر افزایش بهره‌وری و ارتقای ضریب ایمنی واحد، سود سرشاری برای شرکت پالایش نفت تهران به همراه داشت.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا