سیاسیویژه

وزارت امور خارجه ایران: برای برنامه دفاعی نه اجازه می‌گیریم و نه مذاکره می کنیم

تیتر یک آنلاین – سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به موضع گیری انگلیس درباره توان دفاعی کشور گفت: برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیریم و نه درباره آن مذاکره می‌کنیم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش (جمعه) ضمن رد موضع گیری مداخله جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیاز‌های دفاعی خود عمل می‌کند و لذا نه تنها اینگونه موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دو هوای لندن است.

شلیک همزمان 16 موشک بالستیک

وزارت امور خارجه انگلیس، امروز جمعه سوم دی‌ماه خشم خود را از شلیک همزمان ۱۶ موشک بالستیک در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد.

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه آمده است: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم. این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این کشور در حالی که در یک رقابت بی‌پایان برای فروش مخرب‌ترین سلاح‌ها به منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق بحران زده جهان است و بدون توجه به مقررات عدم اشاعه پیمان‌های نظامی مانند اوکاس را منعقد می‌کند، در همان حال در مورد تمرین‌های نظامی معمول ایران اظهار نگرانی می‌کند. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به گواه هزاران ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی تماما صلح آمیز بوده و ایران هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند.

بریتانیا ناقض قطعنامه 2231

خطیب‌زاده ادامه داد: انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران است به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد. این بریتانیا است که با تفسیر به رای قطعنامه ۲۲۳۱ عملا مفاد آن را نقض می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن تلاش مقامات بریتانیایی برای القای تهدید ایران در منطقه گفت: آنچه به بی ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده و از جمله فاجعه انسانی در یمن را به وجود آورده، اشتهای سیری ناپذیر بریتانیا و سایر کشور‌های اروپایی به فروش حجیم تسلیحات پیشرفته به برخی کشور‌های منطقه، آن هم با آگاهی کامل از نقض حقوق بین‌الملل بویژه حقوق بشر دوستانه در کاربرد این تسلیحات، است؛ لذا آن‌ها هستند که در پیشگاه مردم مظلوم منطقه و جامعه بین المللی بایستی در قبال افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه پاسخگو و مسئول باشند.

نه اجازه می گیریم و نه مذاکره می کنیم

او در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا