اقتصادیصنعت و معدنگزارش

قوانین دست و پاگیر ثبت برند را حذف کنید

قوانین دست و پاگیر ثبت برند را حذف کنید؛ متاسفانه افرادی بدون اطلاع از قوانین در امور اجرایی می‌نشینند و نمی‌توانند کارها را انجام دهند بنابراین باید قوانین دست و پا گیر را حذف کرد تا مردم بتوانند توانایی‌های خود را در عرصه بین‌المللی معرفی کنند.

به گزارش تیتر یک انلاین، موسس و بنیانگذار هلدینگ ‌بین‌المللی ثبتی و ‌حقوقی‌ ملاصدرا با بیان اینکه گواهی ثبت علامت تجاری، گواهی ثبت اختراع و طرح‌های صنعتی و گواهی ثبت برند، یک مالکیت صد درصدی نیست از رسانه‌ها و همچنین تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف خواست تا در نشست‌های تخصصی خود درباره اهمیت ثبت برند صحبت کنند و ذی‌نفعان خود را از این مهم آگاه سازند.

علی‌اصغر غلامی، اعلام برند و سپس ثبت آن برای استفاده مؤثر از برند و اثبات خلاقیت و سند آن چه در داخل و چه در دادگاه‌های بین‌المللی است، درباره پیچیدگی‌های ثبت برند در ایران می‌گوید که متأسفانه در ایران یک معضل ملی داریم و آن هم عدم رعایت قوانین توسط دستگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی است. اگرچه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی قرار است تمامی امور به بخش خصوصی واگذار شود اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.

غلامی می‌افزاید: یک متقاضی ثبت برند، علامت یا طرح تجاری و صنعتی وقتی به اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه می‌کند، اداره یادشده آن را ارجاع می‌زند و رد می‌کند اما هیچ توضیحی نمی‌دهد و درنهایت می‌گوید مشابهت دارد.

وی با بیان اینکه در این مسیر هیچگونه راهنمایی انجام نمی‌شود با توصیه اینکه فعالان این بخش باید قوانین لازم را بدانند، ادامه می‌دهد: خیلی از قوانین که در سطح بین‌المللی تصویب و در حال اجرا است ما در داخل کشور آن را سلیقه‌ای اجرا می‌کنیم. به‌عنوان نمونه یک برند رستوران وقتی می‌خواهد خود را بین‌المللی کند، کارت بازرگانی به چه دردش می‌خورد؟

غلامی در ادامه با طرح این پرسش که «چرا الزام می‌شود برای ثبت بین‌المللی برند، فرد حتما باید کارت بازرگانی داشته باشد»، اظهار می‌کند: در حالیکه شخص فقط می‌خواهد برند فارسی، انگلیسی آن را ثبت کند و اجازه ندهد طرف خارجی آن را به نام خود ثبت کرده و در بازارهای منطقه‌ای از آن استفاده کند.

ولی در عمل این اتفاق می‌افتد و آنها برند را به نام خود ثبت و آن را بین‌المللی می‌کنند و ما هنوز در چالش اداره مالکیت صنعتی گیر کرده‌ایم و دلیلش نیز سلیقه‌ای عمل کردن مدیران است.

این کارشناس و مشاور ثبت برند با تصریح اینکه افتخار کشورها در تولید علم، فقط تعداد دانشجویانشان نیست، می‌گوید: آن تعداد اختراع، طرح صنعتی و برندهای جدیدی که ثبت می‌کنند، ارزش آنها را در لایه‌های بین‌المللی بالا می‌برد.

علی‌اصغر غلامی با تأکید بر اینکه ما نواقص اداره ثبت مالکیت صنعتی و روش کار را می‌دانیم و در جلساتی که با مدیران مربوطه داشته‌ایم، نواقص و موانع را اعلام کرده‌ایم، اضافه می‌کند: متاسفانه افرادی بدون اطلاع از قوانین در امور اجرایی می‌نشینند و نمی‌دانند و نمی‌توانند کارها را انجام دهند. مگر می‌شود با یک موضوع و یک نوشتار، ۷ اختراع به نام ۷ نفر ثبت شود و یا یک برند به اسم ۲ یا ۳ نفر ثبت شود؟

موسس و بنیانگذار هلدینگ ‌بین‌المللی ثبتی و ‌حقوقی‌ ملاصدرا خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون در اروپا وقتی می‌خواهند در حوزه تولید قطعات خودرو یا هر حوزه دیگری، برندی را ثبت کنند اگر پیش از آن نمونه‌ای ثبت نشده باشد فقط با یک کارت شناسایی فرد، برند را به نام او ثبت می‌کنند اما در ایران، فرد باید گواهی کسب، کارت بازرگانی، سند، عضویت در یک اتحادیه، پروانه تولید و … داشته باشد تا برند را به نام او ثبت کنند.

غلامی ادامه می‌دهد: برند، اختراع، طرح صنعتی و علامت یک ایده است و برای آن برنامه‌ریزی شده، پس باید اظهارنامه فرد برای ثبت برند پذیرفته شود و درباره آن نظریه داده شود که قابل ثبت است یا نیست؟ مشابهت دارد یا ندارد؟ ولی متاسفانه در اداره کل مالکیت صنعتی چنین کاری انجام نمی‌شود.

او بیان می‌کند: مؤسسه ثبت برند بخش خصوصی برای ثبت هر درخواستی، تحقیق و بررسی می‌کند و اگر هزینه‌ای هم دریافت می‌کند، هزینه علم و تحقیقات است. دارو فروختن ساده است اما تشخیص اینکه چه دارویی مفید است با پزشک است و هلدینگ بین‌المللی ثبتی و حقوقی ملاصدرا کار آن پزشک را انجام می‌دهد. بنابراین از مسئولان می‌خواهیم قوانین دست و پا گیر را بردارند تا مردم توانایی‌های خود را در عرصه بین‌المللی معرفی کنند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا