اجتماعیکشاورزیویژه

کاهش ۱۵درصدی قیمت مرغ با ایجاد زنجیره ارزش طیور

کاهش ۱۵درصدی قیمت مرغ با ایجاد زنجیره ارزش طیور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور با بیان این‌که در حال حاضر بهترین راه تشکیل زنجیره ارزش استفاده از تشکل‌های موجود در صنعت مرغداری است، گفت: با ایجاد زنجیره ارزش طیور قیمت نهایی محصول ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین به نقل از روستانیوز: مهدی پورسمر اظهار داشت: در بخش طیور تا اوایل پیروزی انقلاب ضریب تبدیل ۲/۲ بود که الان به‌صورت میانگین ۱/۹ و در برخی موارد ۱/۶ است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته در حال تحقیق هستند تا در سال ۲۰۳۵ ضریب تبدیل را به یک برسانند.

پورسمر تصریح کرد: در این شرایط تازه مرغداران ما نژاد هایبرو را که در سال ۱۳۶۹ وارد کشور شد، وارد چرخه تولید می‌کنند که ضریب تبدیل آن بیش از دو است و این نشان می‌دهد که به کار تحقیقاتی وقعی نمی‌گذاریم و سیاست در صنعت طیور نفوذ کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور با بیان این‌که به تحقیق و توسعه در صنعت طیور نمره ۴۰ از ۱۰۰ می‌دهم، گفت: تولید ما بر اساس بازار داخلی است و در همین راستا مرغداران مرغ درشت را وارد بازار می‌کنند، چراکه ذائقه ایرانیان این نوع مرغ را می‌پسندد.

پورسمر اظهار داشت: چون در حال حاضر تولید مرغ با ارز دولتی است، اجازه صادرات نداریم و اگر با ارز آزاد تولید کنیم، قابلیت صادرات را به سبب گرانی تولید نداریم.

وی گفت: در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری اما عملکرد خوبی داریم و از پودر خون، پودر پر و همچنین قطعه‌بندی و محصولات نیم‌پز نهایت استفاده را می‌بریم.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور افزود: ایجاد زنجیره ارزش راهگشای اقتصادی است و نه سیاسی. در حال حاضر برخی دلالان این بخش به‌صورت زیرزمینی کار شبیه زنجیره را انجام می‌دهند که به این صنعت ضربه می‌زند.

وی گفت: ایجاد زنجیره‌ها سبب می‌شود تمام عوامل تولید ذیل یک مجموعه جمع شوند و بر اساس بازار هدف کار کنند و اگر بخواهیم اقتصادی کار کنیم، زنجیره بهترین عامل برای اقتصادی‌شدن تولید است.

وی در پاسخ به این‌که بهترین راهکار برای ایجاد زنجیره ارزش صنعت طیور چیست، اظهار داشت: تقویت فرهنگ نقش مهمی در ایجاد زنجیره دارد. در شرایط فعلی مرغداران به تنهایی کار می‌کنند و به دنبال کار جمعی نیستند؛ لذا شرط اول ایجاد زنجیره کار فرهنگی است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: باید تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌ها را ذیل زنجیره‌ها گرد آورد تا تولید اقتصادی شود. باید زیرساخت ایجاد زنجیره‌ها در کشور مهیا شود. در حال حاضر حدود ۱۵درصد تولید مرغ کشور ذیل زنجیره انجام می‌شود، اما نبود زیرساخت‌های اقتصادی، قضایی، فرهنگی، سیاسی و… سبب شده زنجیره‌ها کامل شکل نگیرد و به آن آسیب وارد شود.

وی افزود: وقتی گاهی ارسال مرغ از استانی به استان دیگر ممنوع می‌شود، چطور می‌شود به تکمیل زنجیره صنعت طیور امیدوار بود؟

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا