اقتصادی

اوراق مسکن یا تسه چیست؟ چگونه اوراق مسکن بخریم؟ + قیمت اوراق مسکن

سرمایه‌ گذاران با دو هدف در اوراق تسهیلات مسکن سرمایه گذاری می ‌کنند؛ هدف اول، تبدیل کردن اوراق به وام و هدف دوم، استفاده از تغییرات قیمتی اوراق و کسب سود معاملاتی است.

قیمت اوراق مسکن

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره اوراق مسکن و همچنین چگونگی خریداری اوراق مسکن یا تسه خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اوراق مسکن که به تسه نیز مشهور است، در واقع یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن است. بانک مسکن برای جذاب ‌تر کردن سپرده ‌گذاری در این بانک نسبت به بانک ‌های دیگر، علاوه بر دادن سود، با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم می ‌دهد! نماد معاملاتی تسه که در بازار فرابورس قابل معامله می باشد، شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است.

در توضیحات دقیق تر می توان گفت طبق قانون بانک مرکزی، افرادی که برای خرید مسکن به وام نیاز دارند باید به بانک مسکن مراجعه کنند. تا چندین سال قبل، ماجرا به این ترتیب بود که افراد باید حساب سپرده یک‌ساله باز کرده و در سرمایه‌شان تغییری ایجاد نمی‌ کردند تا پس از یک سال، بانک مطابق دستورالعمل، مبلغ وام را به آن ‌ها بدهد. حالا اگر نمی‌توانستید برای خرید خانه یک سال صبر کنید در تنگنا قرار می ‌گرفتید. به همین دلیل، اوراق تسهیلات مسکن از سوی مدیران بانک ایجاد شد تا شما بتوانید زودتر از موعد به وام مسکن دست پیدا کنید. به‌ طور کلی با پرداخت مبلغی برای خرید اوراق مسکن نسبت به حالت عادی در دریافت وام اولویت می‌ یابید.

ویژگی ‌های اوراق مسکن

  • این اوراق سررسید دوساله دارند و در صورت صلاح‌دید تا ۶ ماه دیگر قابل تمدید هستند.
  • بر اساس آخرین دستورالعمل دارندگان اوراق تسه که تا تاریخ سررسید، اوراق را نگه می‌دارند می‌توانند به ازای هر ورق ۵ میلیون ریال وام دریافت کنند.
  • اگر می‌خواهید با خرید اوراق تسه وام دریافت کنید با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ مقدار وام مسکن ۱۱۰ میلیون تومان است و ۱۰ میلیون در قالب جعاله به شما پرداخت می‌گردد بنابراین شما باید تعداد ۲۰۰ برگه تسه را خریداری کنید و تا قبل از انقضای اوراق، آن را به جریان بیندازید.
  • بر اساس قوانین سازمان بورس، هر زمان که این اوراق را بخرید حداقل دو ماه و در شرایطی تا چهار ماه اجازه معامله مجدد اوراق تسه را ندارید مگر آنکه کمتر از چهار ماه از تاریخ سررسید آن باقی‌مانده باشد. بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید تا حدودی امکان سفته ‌بازی در این اوراق از بین رفته است و شما به‌ عنوان یک سرمایه‌گذار عادی (و نه سفته ‌باز) باید در صورت نیاز به گرفتن وام، این اوراق را بخرید. تجربه نشان داده جز در ماه‌های اول ایجاد این اوراق و معاملات آن در بازار، در ایام دیگر شاهد نوسانات جذاب در نمادهای اوراق تسهیلات نبوده‌ایم.
  • این اوراق مشروط بر آنکه چه فاصله زمانی تا سررسید باقی‌مانده است قیمت‌های مختلفی دارند، ولی معمولا هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گران ‌تر خواهند بود. بنابراین برای آنکه هزینه سنگینی به شما وارد نشود باید به این نکته توجه کنید.
  • در حال حاضر طبق قانون، هر کد معاملاتی در یک جلسه معاملاتی مجاز به خرید ۱۶۰ ورقه تسهیلات مسکن است.
  • از زمان خرید اوراق تسهیلات مسکن تا زمان انقضای آن، دارنده ورقه می ‌تواند برای دریافت وام مسکن اقدام کند. باید توجه داشته باشید که با توجه به فرایند زمان‌بر اخذ وام مسکن، اوراق خریداری شده توسط شما نباید خیلی نزدیک به تاریخ سررسید باشند. مثلا نباید اوراقی که تاریخ سررسید آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر است را خریداری کنید.
  • ممکن است با افزایش شدید تقاضای خانه و رونق معاملات مسکن، قیمت این اوراق نیز روند افزایشی به خود بگیرد.
  • مبلغ وام اعطایی به هر فرد با توجه به شهر محل زندگی آن متفاوت بوده و از ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان متغیر است. بنابراین پیش از آنکه اقدام به خرید اوراق تسه کنید در این رابطه اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس بر اساس مبلغ وام اعطایی، تعداد مشخصی از اوراق تسه را بخرید. در ضمن، درصد بهره این اوراق نیز با توجه به زمان دریافت وام و مبلغ آن متفاوت است.
قیمت اوراق مسکن

خرید اوراق مسکن به چه روش هایی انجام می شود؟

همواره دو راه برای دریافت تسهیلات مسکن وجود دارد؛ سپرده ‌گذاری در بانک یا خرید اوراق تسهیلات مسکن که در بورس با نماد تسه خرید و فروش می‌ شود. سپرد ه‌گذاری به چندین روش امکان ‌پذیر است:

  • افتتاح حساب در صندوق پس ‌انداز مسکن یکم با سپرده‌گذاری ۶ تا ۴۰ میلیون تومان، بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۸ درصد.
  • افتتاح حساب صندوق پس ‌انداز جوانان با حداقل مبلغ واریز ۵۰۰ هزار ریال سالانه. بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۹ درصد.
  • افتتاح صندوق پس ‌انداز مسکن در طرح وام ۱۲ میلیونی با حداقل سپرده ۲۴ میلیون، بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۱۱ درصد
  • افتتاح صندوق پس ‌انداز مسکن در طرح وام ۲۰ میلیونی با حداقل سپرده ۲ تا ۱۰ میلیونی (یک تا ۳٫۵ ساله)، بازپرداخت ۱۲ ساله، سود ۱۱ درصد

اگر زمان کافی برای سپرده ‌گذاری را ندارید، بانک به شما می ‌گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید؛ یعنی کسی که از قبل در بانک سپرده‌ گذاری کرده است و صاحب امتیاز وام شده است، می ‌تواند این وام را به شما انتقال دهد. بالطبع فرد انتقال دهنده بابت پولی که از قبل در حساب خوابانده است و از هزینه فرصت آن این امتیاز وام را به شما می ‌فروشد تا شما بدون نیاز به سپرده گذاری و به سرعت وام دریافت کنید. این کار از طریق اوراق انجام می ‌شود.

اوراق نقد شوندگی و شفافیت بالاتری دارد و می ‌توانید به‌ صورت اینترنتی با داشتن کد بورسی تهیه کنید. راه دیگر خرید آن نیز مراجعه به بانک مسکن است. قیمت خرید اوراق در این دو روش تفاوتی ندارد!

قیمت اوراق مسکن

قیمت اوراق برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود؛ یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد قیمت هم کمتر می ‌شود و اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن ‌هم بالاتر می ‌رود؛ بنابراین قیمت اوراق حتی در روز هم ممکن است چند بار تغییر کند. وقتی بازار خوب باشد و معاملات مسکن رونق داشته باشد، طبیعی است که قیمت اوراق هم افزایش می‎یابد و وقتی ‌که رکود بر بازار حاکم شود، قیمت اوراق هم کاهش خواهد یافت. قیمت اوراق بسیار نوسان دارد و ممکن است در یک روز هم متفاوت باشد. آخرین قیمت اوراق را می ‌توانید در بخش اوراق تسهیلات مسکن ببینید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا