اقتصادی

بررسی مشخصات خودروی دنا پلاس NA پلاس + پیش بینی قیمت

خودروی دنا پلاس +NA ، نمونه جدید خودروی دنا که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ شمسی به بازار می ‌آید، قرار است تا در کمتر از چند ماه به طور کامل جایگزین نسخه فعلی دنا پلاس تنفس طبیعی شود!

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو با مشارکت ایپکو و نیرو محرکه تولید نسخه ‌ای جدید و ارتقا یافته از خودروی دنا پلاس را در خط تولید خود آغاز کرده است. در حال ‌حاضر این نسخه پلاک ملی را دریافت کرده است و فرآیند برخی تست ‌های نهایی را پشت سر می ‌گذارد. البته که تولید نسخه جدید دنا پلاس در خط تولید تهران این شرکت آغاز شده است!

با توجه به نصب نسخه جدید پیشرانه EF۷ بر روی این خودرو، شناسه دنا پلاس ‌های جدید +NA است و در کارخانه با نام دنا پلاس NA پلاس یا دنا پلاس EF۷ پلاس شناخته می ‌شود!

مشخصات فنی خودروی دنا پلاس NA پلاس

دنا پلاس NA پلاس به پیشرانه EF۷ پلاس مجهز است. این پیشرانه که ۱۶۴۵ سی سی حجم دارد، نسخه جدید EF۷ معمولی به حساب می‌آید و فناوری‌های به روزتری را به نمایش می‌گذارد. پیشرانه EF۷ پلاس نسبت به EF۷ معمولی تفاوت‌ های زیر را دارد:

این پیشرانه به صورت پایه، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و مصرف سوخت بهینه آن بر روی دنا پلاس ۶٫۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین صدای تولیدی EF۷ پلاس کمتر از EF۷ معمولی است و به خاطر استفاده از اجزایی مانند سیستم مدیریت حرارتی، پمپ روغن متغییر و… استهلاک آن به شکل قابل توجهی کمتر از نسخه قبلی شده و از سویی لرزش‌های کمتری در آن دیده می ‌شود. همچنین به خاطر استفاده از نسبت تراکم ۱۰٫۸ در پیشرانه EF۷ پلاس، خودروی دنا پلاس NA پلاس هم سازگاری بیشتری را با بنزین ‌های داخلی دارد.

در بحث قدرت و توان این پیشرانه تفاوت خاصی با نسخه قبلی دیده نمی‌ شود و بهبود جزئی حاصل شده است. اما در کنار این بهبود جزئی، عملکرد بهتر پیشرانه و دسترسی راحتتر راننده به حداکثر قدرت ممکن، سبب شده است تا خودروی دنا پلاس NA پلاس توانایی حرکتی بیشتری را داشته باشد! پیشرانه EF۷ پلاس به صورت استاندارد و بهینه ۱۱۱٫۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر تولید می‌ کند و این امکان فراهم است تا در هنگام به کارگیری آن در دنا پلاس جدید، قدرت ۱۱۵ اسب بخار با گشتاور نزدیک به ۱۶۰ نیوتن متر در این سدان ملی دیده شود.

اما یکی دیگر از تغییرات محسوس در نسخه جدید دنا پلاس، استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی در آن است. پیشرانه ارتقا یافته این سدان کلاس C با جعبه دنده ۵ سرعته دستی خداحافظی کرده است و به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی توان خود را به چرخ ‌های جلوی خودروی دنا پلاس NA پلاس می‌ رساند. نصب این جعبه دنده سبب شده تا فشار کمتری به پیشرانه خودرو در سرعت ‌های بالا وارد شود و از سویی خودرو، مصرف سوخت کمتری را هم داشته باشد. بهبود جزئی شتاب و ارتقای بیشینه سرعت از جمله تغییرات مثبت رخ داده در دنا پلاس جدید است.

توجه داشته باشید نمونه ارتقا یافته دنا پلاس که در سال ۱۴۰۰ شمسی به صورت رسمی وارد بازار می‌شود، فعلا در نسخه ‌های تولیدی جهت انجام آزمایش‌ های فنی، تفاوت خاصی را با نسخه‌های موجود در بازار ندارد. به گفته یکی از مهندسان ارشد ایران خودرو هم قرار نیست تا دنا پلاس جدید در بحث امکانات هم تفاوت خاصی را با نسخه‌های قبلی داشته باشد و در ابتدای کار، بیشتر ارتقای قوای محرکه مدنظر شرکت بوده است. اما در آینده نزدیک دنا پلاس تنفس طبیعی که به پیشرانه EF۷ پلاس مجهز می‌شود، سقف پانوراما را هم تجربه می ‌کند و تا حدی در بحث امکانات رفاهی هم ارتقایی را به نمایش می‌گذارد. همچنین این احتمال هم وجود دارد که از ابتدای عرضه دنا پلاس +NA، فرمان کمکی برقی بر روی این خودرو نصب شود و در کنار دنا پلاس توربو اتوماتیک که به این ویژگی مجهز است، نسخه تنفس طبیعی جدید هم چنین آپشنی را داشته باشد!

آن طور که گفته می شود خودروی دنا پلاس NA پلاس در ابتدای عرضه خودرو قرار است تا با ویژگی هایی نظیر دو کیسه هوا، صندلی ‌های برقی جلو، سقف فلزی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، چراغ روشنایی روز، کروز کنترل، جعبه دنده ۶ سرعته دستی، پیشرانه EF۷ پلاس، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسه ای، آینه ‌های جانبی برقی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهواره ای، تریم داخلی پارچه و… به بازار باید.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا