یادداشت

دانستن حقوق شهروندی حق مسلم مردم

حقوق شهروندی در سال ۹۵ تصویب و در سال ۹۶ از سوی دولت برای ابلاغ اجرا شد.

به گزارش تیتریک آنلاین، خانم حدیث صادقی پژوهشگر حقوق مردم طی یادداشتی اظهارداشت، یکی از مهمترین اصول قانون اساسی آگاهی بخشی در تمام بخشها از سوی حاکمیت و دولت به مردم است
به نظر میرسد دانستن حداقل های حقوق شهروندی در واقع به زندگی مبتنی بر نظم و انضباط سیاسی اجتماعی و اقتصادی مردم کمک میکند تا در فراسوی هر اقدامی قدری با قوانین جاری کشور در درجه نخست حدود اقدامات خود و دوم اینکه میزان فرصتهای داشته شده را در جهت راهبری اهدافشان بدانند.
دانستن موادی که در قانون حفظ حقوق شهروندی مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته در واقع مسئولیتی دو طرفه را به دولت و حاکمیت و مردم گوشزد میکند. در واقع اجرای درست و رعایت حقوق شهروندان باید ابتدا از سوی دستگاههای اجرایی محقق شود تا همگان از فرصت آزادیهای فردی و جمعی خود در درون کشور استفاده نمایند. شفافیت یعنی همین که مردم بدانند در کشور صدای آنان شنیده شده و صدالبته حقوقشان رعایت میگردد. این بدان معنا نیست که یک طرفه فقط مردم حقوقشان را طلب نمایند بلکه باید طوری رفتار کنند تا ضمن احترام به قوانین موضوعه کشور به بهانه حقوق شهروندی حقوق سایر مردم را نادیده نگیرند که اگر درست به بایدها نبایدها حقوق شهروندی درجامعه نگاه کنیم درمی یابیم آنگونه که باید حقوق شهروندی رعایت نمیگردد.لازمه داشتن جامعه ای با نشاط اجتماعی و پویا این است که بتوانیم در چارچوب وضع قانون هایی که میتوانند زمینه این پویایی را در جامعه ایجاد کنند از سوی، مجریان اجرایی و قانون گذاری مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا انشاالله شاهد شکوفایی در تمامی عرصه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشیم.
به امید تحقق قانون در جامعه.
حدیث صادقی
دانشجوی رشته حقوق قضایی و پژوهشگر حقوق مردم

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 4 میانگین: 3.8]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا