اقتصادی

هزینه ابطال واحد در یک صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه ‌گذاری مجموعه ‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که فرصت سرمایه گذاری واسطه ‌ای را برای افرد یا افراد متقاضی بوجود می ‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، اغلب افرادی که قصد سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم و با حداقل ریسک در بورس را دارند، جامعه هدف صندوق‌ ها محسوب می‌ شوند و در واقع صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری که زیر نظر سازمان بورس و برخی بانک‌ ها و موسسه‌ های اعتباری فعالیت می ‌کنند، نقش واسطه مالی را برای این افراد ایفا می ‌کنند تا سرمایه‌گذاری کم ریسک‌ تر و حرفه‌ ای‌تری داشته باشند. جالب است بدانید در حال حاضر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری در بازار ایران به بیش از ۱۱۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است!

شما برای سرمایه ‌گذاری در صندوق ‌ها نیاز به دانش حرفه‌ ای بورس نخواهدی داشت! علاوه بر این زمان زیادی هم از شما نخواهد گرفت و درگیر کارهای اداری و مالی چندانی نیستید، چرا که بیشتر موارد توسط مدیر و متولی صندوق انجام می‌ شود.

در بحث سرمایه گذاری در صندوق ها، اصطلاحات گوناگونی مطرح می شود؛ از جمله این اصطلاحات می توان به هزینه ابطال اشاره کرد. دارنده واحد صندوق سرمایه گذاری، هر زمان که بخواهد می ‌تواند برای ابطال واحدها و نقد کردن سرمایه خود اقدام کند. هزینه ابطال، نحوه پرداخت و بازه زمانی تعیین ‌شده برای پرداخت سرمایه شما بر مبنای اساسنامه و امیدنامه صندوق خواهد بود.

در برخی صندوق ‌ها ابطال واحدها هیچ هزینه ‌ای برای مشتری ندارد اما برخی صندوق ‌ها هزینه ‌ای بابت ابطال واحدها از مشتریان دریافت می ‌کنند که مبلغ ثابت آن 2000 تومان بابت هر گواهی سرمایه‌ گذاری است. ضمن اینکه هزینه متغیر ابطال نیز بر اساس زمان ‌بندی ابطال (فاصله صدور و ابطال و مدت ‌زمان سرمایه‌ گذاری) تحت عنوان تعجیل در خروج در امید نامه صندوق ‌ها تعیین و دریافت می‌ شود. هزینه ابطال متغیر سرمایه ‌گذارانی که مدت سرمایه‌ گذاری آن‌ ها کمتر از 90 روز است بین 1 تا 5 درصد نسبت به قیمت ابطال دریافت خواهد شد.

زمان ابطال واحد هزینه ابطال متغیر
کمتر از 7 روز از صدور 5 درصد قیمت ابطال
بین 7 تا 15 روز بعد از صدور 4 درصد قیمت ابطال
بین 15 تا 30 روز بعد از صدور 3 درصد قیمت ابطال
بین 30 تا 60 روز بعد از صدور 2 درصد قیمت ابطال
بین 60 تا 90 روز بعد از صدور 1 درصد قیمت ابطال

قیمت ابطال واحد سرمایه ‌گذاری چطور تعیین می ‌شود؟

اگر شما تصمیم به ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری خودی در صندوق سرمایه‌ گذاری را گرفته باشید، قیمت واحدهای شما بر مبنای قیمت ابطال روز بعد از ارائه درخواست ابطال، محاسبه می ‌شود. به‌طور مثال اگر شما روز شنبه درخواست ابطال واحدهای سرمایه ‌گذاری خود را به صندوق اعلام کنید، قیمت واحدهای شما برای ابطال به قیمت روز یکشنبه واحد محاسبه خواهد شد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا