اجتماعی

ماده 148 قانون کار چیست؟ در صورت بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما چه اتفاقی می افتد؟

موضوع ماده 148 قانون کار موضوعی است که بسیاری از کارفرمایان و کارگران درمورد آن سوالاتی را مطرح میکنند. این قانون در مورد موضوع مهمی به نام بیمه صحبت میکند. اگر کارفرما به مفاد این قانون عمل نکند برای اون زیان آور خواهد بود و دچار جریمه خواهد شد. طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی اجتماعی کارگران باید از حق بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند.

Image result for ماده 160 قانون کار

موضوع ماده 148 قانون کار  چیست؟

مطابق با ماده 148 قانون کار ،همه کارگاه ها وظیفه دارند تا لیست کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند و برای تک تک کارمندان خود حق بیمه را پرداخت نمایند. میتوانید این موضوع را در سایت اداره کار نیز مشاهده نمایید. یعنی همه کارگران مشمول قانون تامین اجتماعی باید بیمه شوند.

اگر کارفرمایی طبق ماده 148 عمل نکند و برای کارگران خود بیمه رد نکند دچار دردسر شده و جریمه خواهد شد. این قوانین در حمایت از کارگران و افزایش رفاه اجتماعی برای آنان است. اگر کسی به میزان یک ساعت هم برای کاری به خدمت گرفته شود باید بیمه شود. وگرنه کارگر میتواند با احراز رابطه کارگری و کارفرمایی خود و اثبات مشغول بودن به فعالیت در واحد مذکور از کارفرمای خود شکایت کند. که این دادرسی طبق مقررات قانونی ، نظر کمیسیون های ارزیابی (موضوع ماده 158 قانون کار) باید به طرفین دعوا ابلاغ شود و هر یک از آنها می توانند ظرف 15 روز پس از تاریخ ابلاغ با تصمیم مخالفت کنند.

اخطار (موضوع ماده 159 قانون کار) در صورت مخالفت کارگر و کارفرما با تصمیم هیئت ارزیابی در مهلت تعیین شده ، تصمیم صادره از تاریخ پایان دوره مذکور لازم الاجرا است. علاوه بر این ، در صورت اعتراض هر یک از طرفین به تصمیم هیات ارزیابی در مهلت تعیین شده ، پرونده به هیات حل اختلاف (موضوع ماده 160 قانون کار) ارجاع می شود و پس از بررسی موضوع ، هیئت تصمیم نهایی را صادر و به آن اطلاع می دهد. .

احراز سابقه کار طبق ماده ۱۴۸ قانون کار

احراز سابقه به موجب دستورالعمل وزارت کار، اثبات ادعا با ارائه مستندات و مدارک قابل احراز و اقدام میباشد. ولی اقرار طرفین می تواند دلیل باشد و باید به موجب ماده 87 آیین دادرسی کار اثبات ادعا با ارایه دلایل قابل تایید باشد. حتی اگر کارفرما نیز اقرار کند که کارگری نزد وی به مدت 5 سال کار کرده است باز هم اداره کار آن را قبول نمی کند و از کارفرما مدارک میخواهد. چون از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی درگیر این موضوع است و اقرار دروغ یک کارفرما برای این سازمان ایجاد ضرر میکند برای همین درخواست مدارک قابل استناد میکنند. برای مثال قرارداد کتبی خود را میتوانید ارائه دهید.

بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما | رد نکردن بیمه توسط کارفرما

بیمه نکردن کارفرما یکی از موضوعات شایع در روابط بین کارگر و کارفرما است که مردم برای دریافت  مشاوره حقوقی اداره کار به ما مراجعه می کنند. شاید برای شما هم سوال باشد که اگر کارفرما حق بیمه را پرداخت نکند یا اینکه اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد ؟ و اینکه آیا شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه ممکن است یا خیر.

ما این مطلب را به کمک کارشناسان حقوقی مان ترتیب داده ایم تا آن چه درباره بیمه نکردن کارفرما لازم است بدانید را در اختیار تان قرار دهیم. اگر می خواهید بدانید نحوه محاسبه جریمه بیمه نکردن کارفرما چگونه انجام می شود یا میزان جریمه کارفرما برای بیمه نکردن کارگر چقدر است؟ چرا کارفرما بیمه نمی کند؟ حکم بیمه نکردن کارگر جیست؟

بیمه، حقی است که قانون گذار در قانون کار و قانون تامین اجتماعی، جهت حمایت از کارگران در نظر گرفته است و کارفرما را مسئول بیمه نمودن کارگران نموده است.

در واقع بیمه یکی از تدابیر حمایتی قانون گذار می باشد قانون گذار ماده 28 قانون تامین اجتماعی  را به منشاء حق بیمه اختصاص داده است.  در حال حاضر حق بیمه 30 درصد حقوق و مزایا کارگر می باشد که از این مقدار 23 در صد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر است.

چرا کارفرما بیمه نمی کند ؟

دلایل متفاوتی می تواند وجود داشته باشد که کارفرما از بیمه نمودن کارگران خویش امتناع نماید که البته اهم ترین آن ها این است که کارگاه مربوطه فاقد کد کارگاه باشد ، مجوزهای لازم جهت کار مورد نظر وجود نداشته باشد و گاهی نیز برخی از کارفرمایان پرداخت حق بیمه را هزینه مازاد می دانند و سعی دارند با تدابیری از جمله قید در قرارداد و یا اخذ چک و سفته از کارگر از این حق شانه خالی نمایند.

البته مورد دیگری نیز که بسیار شایع است  این است که از آنجایی که پرداخت حق بیمه سند محکمی جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی است، در صورتی که کارگر بیمه باشد بدین معناست که رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار است از این رو کارفرما موظف است کلیه حق و حقوق قانونی کارگر را طبق قانون پرداخت نماید و از هیچ کدام نمی تواند شانه خالی کند. سایر حقوق متعلقه به کارگران عبارتند از: ( سنوات، عیدی و….) فلذا در صورت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی کلیه حقوق و مزایای قانونی بایستی به کارگر پرداخت گردد.

اثبات رابطه کارگر و کارفرما جهت پرداخت حق بیمه

یکی از راه های اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی پرداخت حق بیمه توسط کارفرماست .این روش  از معقول ترین روش های اثبات رابطه مزبور است و در صورتی که نام کارگر در لیست بیمه کارگاه مربوطه نباشد، جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی باید از طرق دیگری اقدام نمود  و در صورتی که این رابطه اثبات گردد، کارفرما موظف است حق بیمه های معوقه را به کارگر پرداخت نماید.

اگر کارفرما، کارگر را بیمه نکند چه اتفاقی می افتد ؟

قانون گذار در ماده 148 قانون کار چنین مقرر داشته است :

” کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌نمایند. “

ماده مزبور نشان میدهد که این حق به صورت کاملا قانونی جز وظایف کارفرمایان در نظر گرفته شده است و امکان تخطی از آن وجود ندارد و چنانچه کارفرمایی برخلاف این ماده از بیمه نمودن کارگران تخطی نماید، طبق قانون برای عمل چنین کارفرمایانی ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است و کارفرما محکوم به پرداخت حق بیمه و جریمه به جهت عدم پرداخت حق بیمه می گردد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 2 میانگین: 3]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا