اجتماعیگزارش

تاثیر مصرف سیگار بر افزایش غلظت خون و راهکارهای درمانی و کاهش اثرات منفی آن

مطالعه ای جهت تعیین کمیت اثرات ترکیبی دوز مصرف سیگار و الکل بر غلظت هموگلوبین خون، گلبول های قرمز و لکوسیت ها صورت گرفت و آزمودنی‌ها شامل 17670 مرد بودند که برای غربالگری روتین سلامت شرکت کردند که میانگین سنی شان 43 سال بود (در محدوده 16 تا 91 سال). غلظت هموگلوبین در افرادی که بیش از 10 نخ سیگار در روز مصرف می کردند.

به گزارش تیتر یک انلاین، با توجه به نتایج این تحقیق و بررسی بر روی مصرف کنندگان سیگار، مشاهده شد که غلظت خون افرادی که از سیگار و الکل به طور روتین استفاده می نمایند در وضعیت هشدار و به عبارتی دیگر خطرناک قرار دارد. از شایع ترین عوارض مصرف دخانیات، بیماری های انسدادی مزمن ریه (COPD)، سرطان ریه، پانکراتیت، بیماری های دستگاه گوارش، افزایش خطر سندروم متابولیک و افزایش ریسک بیماری های اتوایمیون می باشند.

خانواده دخانیات همچنین نقش مهمی در افزایش غلظت خون، افزایش بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی ایفا می نماید. غلظت خون بالا یا پلی سیتمی، به افزایش هموگلوبین یا هماتوکریت در خون محیطی گفته می شود و علل متعددی دارد و بررسی علت غلظت خون بالا در تعیین نوع درمان حائز اهمیت فراوان می باشد.

پلی سیتمی یا غلظت خون بالا به افزایش هموگلوبین بیشتر از 16/5 mg/dl یا هماتوکریت بیشتر از 49�در مردها و هموگلوبین بیشتر از 16 mg/dl یا بیشتر از 48�در زن ها گفته می شود. غلظت خون بالا به دو دسته مهم تقسیم بندی می شود:

پلی سیتمی حقیقی (Absolute Polycythemia): افزایش حقیقی توده RBC می باشد که ممکن است به طور اولیه یا ثانویه ایجاد گردد.

پلی سیتمی نسبی (Relative Polycythemia): افزایش غلظت خون به دلیل کاهش حجم پلاسما و بدون افزایش حقیقی توده RBC رخ می دهد. غلظت خون بالا در این موارد ممکن است به دنبال سیگار، اسهال، استفراغ و یا مصرف داروهای دیورتیک رخ دهد. سیگار یکی از شایع ترین علل غلظت خون بالا به دلیل کاهش حجم می باشد.
غلظت خون به هر دلیلی که باشد در صورتی که به حالت مزمن و ادامه دار تبدیل گردد آسیب های جبران ناپذیری به سلامت تن و اندام وارد می نماید.

در این خصوص می بایست ضمن اینکه درمان مقتضی زیر نظر پزشک متخصص و متبحر آغاز می گردد، از روش های کاهش فوری غلظت خون نیز بهره برد یعنی آن دسته از روش های علمی که درمانی پایدارتر را نسبت به روش های سنتی یا غیربهداشتی امکان پذیر می سازند.

یکی از پایدارترین و جدیدترین روش های درمان غلظت خون، فلبوتومی یا فصد سرم (خاص) می باشد. در این روش همزمان با تزریق نوعی خاص از سرم، خون سیاهرگی نیز به مقدار مشخصی از بدن خارج می گردد تا ضمن حفظ حجم خون، غلظت خون کاهش یابد.

در صورتی که این روش درمانی به صورت متناوب و زمان بندی شده زیر نظر پزشک متخصص صورت پذیرد، نتایج آن کاملا” مشهود بوده و بهبود وضعیت غلظت خون بیماران مبتلا، کمک بسیاری می نماید. مرکز فلبوتومی ایران زیر نظر دکتر سمیه نیکوفرد، یکی از بهداشتی ترین و مجهزترین مراکز درمان غلظت خون در کشور است که نه تنها مبدع تکنیک فلبوتومی در ایران می باشد بلکه از پزشکان و کارشناسان خون مجرب و متخصص فعال در سازمان انتقال خون کشور جهت خدمات رسانی بهره می برد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا