اقتصادیویژه

چه کسانی بایستی مالیات خانه های خالی پرداخت کنند؟ + شرایط مشمول مالیات شدن خانه های خالی

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره شرایط مشمول مالیات شدن خانه های خالی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اخذ مالیات از خانه ‌های خالی موضوع تازه ‌ای نیست و در سال‌ های گذشته هم بار‌ها مطرح ‌شده بود، اما به دلایل مختلفی از جمله عدم هماهنگی دستگاه‌ های مرتبط اجرایی نشد. طرح مجلس شورای اسلامی برای دریافت مالیات از خانه‌ های خالی که بعد از دو بار رفت و برگشت به کمیسیون اقتصادی و رفع ایرادات مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت، سرانجام دوم دی‌ ماه از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال شد و پانزدهم همان ماه توسط رئیس ‌جمهور به وزیر اقتصاد ابلاغ گردید.

طرح دوفوریتی اصلاح قانون مالیات بر خانه ‌های خالی از مرداد ماه امسال کلید خورد و آذر ماه به تصویب رسید تا بر این اساس، در صورتی که یک واحد مسکونی بیش از ۱۲۰ روز از یک سال بدون سکنه یا کاربر باشد، به عنوان خانه خالی محسوب شود و مشمول قانون مالیات قرار بگیرد. هدف از عملیاتی شدن قانون اخذ مالیات از خانه‌ های خالی به عنوان پارامتری برای تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در بازار مسکن از سوی مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شد تا به عنوان ابزار نظارتی بتواند خانه‌ های احتکار شده را به بازار ملتهب و افسارگسیخته مسکن وارد کند.

بر اساس طرح مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد اطلاعات موردنیاز برای وصول مالیات از واحد‌های مشمول ماده ۵۴ قانون مالیات‌ های مستقیم را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و این سازمان نیز موظف است مالیات تعیین ‌شده را به مالک واحد مذکور ابلاغ کند. مالک واحد خالی نیز مکلف است تا ۳ ماه پس از ابلاغ، مالیات را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، مشمول جریمه ۴ درصدی ماهانه خواهد بود.

یکی از مهم‌ ترین موانع برای اجرای این قانون، عدم وجود سامانه جامع اطلاعاتی بود تا با شناسایی دقیق خانه ‌های خالی اعم از بهره ‌برداری توسط مالک، اجاره یا خالی بودن ملک به عنوان یک ابزار برای شناسایی مشمولان مالیات قابل ‌استفاده باشد. به تازگی محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص آمار شناسایی خانه ‌های خالی، اعلام کرده است:

” تاکنون یک ‌میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی‌ شده است و در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. “

این در حالی است که سازمان امور مالیاتی بیان می ‌کند از مجموع اطلاعات قابل استحصال برای مالیات خانه‌ های خالی، میزان بسیار اندکی قابل ‌استفاده است و بخش زیادی از دیتای داده‌ شده قابل اتکا نیست!

اما در ادامه به بیان شرایط مشمول مالیات شدن خانه های خالی می پردازیم:

(به موجب ماده ۵۴ مکرر اصلاحی مصوب مورخ ۵/ ۹/ ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی – منتشر شده در روزنامه رسمی به تاریخ ۷/ ۱۰/ ۱۳۹۹ – قابل اجرا ۱۵ روز پس از انتشار)

۱ . خانه خالی در شهر بالای یکصد هزار نفر جمعیت باشد

۲ . باستناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شود

۳ . در یک سال مالیاتی (سال شمسی) ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.

۴ . محاسبه مالیات به ازای هر ماه (بیش از زمان مذکور – ۱۲۰ روز) خواهد بود.

۵ . اگر خانه خالی نوساز باشد پس از ۱۲ ماه + ۱۲۰ روز و اگر از طرح ها و پروژه های انبوه سازی باشد پس از ۱۸ ماه + ۱۲۰ روز، مشمول مالیات خواهد بود .

۶ . مبنای مالیات خانه خالی، مالیات بر درآمد اجاره موضوع ماده ۵۴ ق.م.م خواهد بود.

۷ . اشخاصی که دارای بیش از ۵ خانه خالی در یک سال مالیاتی (سال شمسی) باشند ، مشمول مالیات ۲ برابری خواهند بود .

۸ . در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی، مهلت ۱۲۰ روزه برای مالک جدید جاری خواهد بود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا