گفتگوویژه

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین: بانک مرکزی اراده ای برای تثبیت نرخ ارز ندارد

نرخ ارز مثل فشار خون و ضربان قلب نیست که بگویند در این محدوده باشد و خود را تنظیم کند.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی درباره نقش بانک مرکزی در بازار ارز گفت: بانک مرکزی اراده ای برای تثبیت نرخ ارز ندارد و این را گردن هیجان مردم می اندازد. با چند میلیون دلار خرید و فروش مردم این تغییرات رخ نمی دهد. در نتیجه بانک مرکزی باید پاسخ دهد با چه مدیریتی این کار را انجام می دهد.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین در پاسخ به این سوال، با رای آوری بایدن دلار به مرز 21 تومان رسید ولی باز شاهد افزایش این ارز تا 26 هستم این نوسان در این مدت کوتاه را چطور ارزیابی می کنید گفت: وقتی احتمال پیروزی انتخاب ترامپ بالا رفت دلار از 26 هزار تومان به 31 هزار تومان رفت و بعد نظرسنجی ها برگشت دلار کاهش یافت و روی 26-25 هزار تومان قرار گرفت. با رای آوری بایدن و زمزمه های آمریکا برای بازگشت به دلار به 22 هزار تومان هم رسید. اینجا هیجان مردم کم می شود و فروشنده می شوند؟ وقتی خریدار کم می شود لزوماً قیمت کاهش ندارد چون باید اسکناسی باشد ولی وقتی فروشنده ها زیاد می شوند در 4 صرافی بروند و چند میلیون دلار هم بفروشند ارز نمی تواند 4 هزار تومان کاهش داشته باشد.

وی با اشاره به نوسانات بازار ارز و اینکه چه کسی مقصر این بی منظمی است تصریح کرد: بانک مرکزی علت این تشویش و بی منظمی در بازار است. یعنی عامل اصلی نوسان بانک مرکزی است. یک روز افزایش می دهد و نرخ صرافی 21 هزار تومان می شود و بازار 22 هزار تومان می شود. به نظر من، بانک مرکزی تکلیف خود را با نرخ ارز مشخص نکرده است. نمی تواند این میزان نوسان منطقی باشد، بیت کوئین هم این میزان نوسان ندارد که دلار ما این چنین تغییرات دارد. این نشان می دهد بانک مرکزی اراده ای برای تثبیت نرخ ارز ندارد و این را گردن هیجان مردم می اندازد. با چند میلیون دلار خرید و فروش مردم این تغییرات رخ نمی دهد. در نتیجه بانک مرکزی باید پاسخ دهد با چه مدیریتی این کار را انجام می دهد. اگر می خواهد بازار آزاد او را بدنبال خود بکشاند باید در این بانک مرکزی را تخته کرد چون نرخ ارز را بانک مرکزی تعیین نمی کند. در حالی که بانک های مرکزی یکی از وظایفی که برعهده دارند حفظ ارزش خارجی و داخلی پول است یعنی تورم هم کنترل می کند. با این تغییرات معلوم نیست قیمت ها به چه صورتی خواهد شد چون اعتماد مردم از بین می رود. پس بانک مرکزی مقصر این نوسانات است.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی درباره خزانه خالی بانک مرکزی گفت: زمانی که نرخ ارز را افزایش می دهد، ریال بیشتری جمع می کند و وقتی دلار کاهش می یابد دلارها را جمع می کند. همانند این است که پزشکی همواره به بیماری شوک بدهد، ضربان قلب آن را دچار نوسان کند، فشار خون آن را بالا ببرد. این صدمه به اقتصاد است. صرف ایجاد درآمد برای دولت یا جمع کردن ارز و یا فروختن آن، باید توجیح داشته باشد که قیمت ها را کنترل کند و رشد اقتصادی را ایجاد کند و اشتغال را بالا ببرد ولی این برعکس عمل می کند چرا که بانک مرکزی هیچگاه اعتراف نمی کند من چنین کاری می کنم. می گوید بازار مقصر است در حالی که این چنین نیست چون بانک مرکزی بیشترین ارز را دارد. امروز بانک مرکزی قیمت را 22 هزار تومان تعیین کند، نرخ بازار آزاد 23 هزار تومان می شود. امروز نرخ را 25 هزار تومان تعیین کند نرخ در بازار 26 هزار تومان است.

آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی
آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی

وی در پاسخ به این سوال، در نهایت این بازی چه کسی برنده و چه کسی بازنده است؟ اظهار کرد: بازنده مردم فقیر و دهک های سوم و چهارم به پائین هستند که روزمره خرج می کنند و درآمد کسب می کنند، چون دارایی ندارند که گران شود.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت نهایی ارز گفت: همواره بیان کردم نرخ ارز مثل فشار خون و ضربان قلب نیست که بگویند در این محدوده باشد و خود را تنظیم کند. نرخ ارز عدد خاصی نیست بلکه بانک های مرکزی تعیین می کنند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور است. بنابراین این را حفظ می کنند، این که یک دلار یک یورو باشد یا یک و خرده ای باشد را بانک مرکزی تعیین می کند. امارات الان درهم را در یک حد نگه داشته به رغم این که قیمت نفت بالا و پائین می شود، در ایران قمیت نفت بالا و پائین می شود دلار تغییر می کند و ریال کم ارزش می شود. بانک مرکزی باید با ذخایر خود این امر را مدیریت کند.

آلبرت بغزیان ادامه داد: بانک مرکزی وقتی گفت ارز بین 20-15 هزار تومان قرار می گیرد باید فکر این روزها را می کردند که اگر آمریکا حرفی بزند شما می توانید نرخ را نگه دارید یا خیر که ثابت کردند نمی توانند یا نمی خواهند نرخ را ثابت نگه دارند. ممکن است هفته بعد حرف دیگری زده شود ولی این راه نتیجه اش بی اعتمادی به سیستم ارز و دولت است.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش، همواره می گفتند اقتصاد ما به نفت وابسته است ولی الان باید بگوئیم اقتصاد ما به تحولات امریکا وابسته شده است؟ تصریح کرد: اقتصاد ما وابسته به نظر رئیس بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی باید این مسائل را در نظر بگیرد که حرف هایی زده می شود چرا در امریکا و اروپا اتفاقی نمی افتد؟ متاسفانه اقتصاد ما شده مثل آدمی که دهن بین است.

گفتگو: زهرا ترابی

 

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا