گفتگوویژه

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با تیتر یک آنلاین :جو بایدن با ارائه گزارش مرگ خاشقچی از عربستان می خواهد باج بگیرد

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل بین الملل درباره گزارش ارائه شده از سوی بایدن گفت: بایدن خواسته تلافی کند و بحث باج گیری از عربستان وجود دارد. تماس تلفنی آقای بایدن به ملک سلمان و اعلام این که ما مدارکی داریم که پسر شما درگیر این امر است، به معنای این است که هر چه پول دارید بقیه را بپردازید.

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفتگو با تیتریک آنلاین، در پاسخ به این پرسش، با توجه به ارائه گزارش قتل خاشقچی توسط امریکا ولی تا به امروز شاهد بودیم امریکا محمدبن سلمان که دستور این قتل را صادر کرده است نداده گفت: گزارشی که ارائه شده باید توجه کرد ماجرا انتقام گیری و کینه ای است که دموکرات ها نسبت به بن سلمان دارند. زمانیکه ترامپ کاندیدای انتخابات بود عربستان سرمایه گذاری سنگینی روی ترامپ انجام دادند و وقتی معلوم شد بایدن برنده انتخابات شده چمدان های پول در اختیار داماد ترامپ گذاشتند تا بتواند هزینه های دادرسی و اعاده شمارش آرا را در امریکا تامین کند و تلاش زیادی کردند تا بایدن به قدرت نرسد.

عماد آبشناس
عماد آبشناس

وی ادامه داد: طبیعتاً اینجا بایدن خواسته تلافی کند و بحث باج گیری از عربستان وجود دارد. تماس تلفنی آقای بایدن به ملک سلمان و اعلام این که ما مدارکی داریم که پسر شما درگیر این امر است، به معنای این است که هر چه پول دارید بقیه را بپردازید یا پسر شما را تحریم می کنم. این به زبان غیررسمی و غیردیپلماتیک است. وگرنه قطعاً باید یکسری تحریم ها را قرار می دادند و حداقل این است که بن سلمان برکنار از قدرت شود یا استعفا دهد و وقتی چنین چیزی را شاهد نباشیم قطعاً این است که حق حساب را ملک سلمان پرداخت کرده و عذرخواهی را انجام داده و اعلام کرده از این به بعد در امور داخلی امریکا دخالت نخواهد کرد.

آبشناس با اشاره به جو حاکم در عربستان گفت: درون عربستان اگر الان این مسئله حل نشود احتمالاً جنگ داخلی بین شاهزاده ها وجود دارد. بسیاری از شاهزاده هایی که محمد بن سلمان بازداشت کرده شاهزاده های بانفوذی هستند که با دموکرات ها در ارتباط بودند و رابطه صمیمی با دموکرات ها داشتند. قطعاً دموکرات ها می خواهند اگر کسی بخواهد شاه شود کسی باشد که از طرفداران آنها باشد و آنها تمایل ندارند بن سلمان شاه شود بدلیل این که می دانند بن سلمان ارتباطات خیلی صمیمی با جمهوری خواهان دارد.

عماد آبشناس
عماد آبشناس

او با اشاره به اقدام بایدن ایا بین عربستان و امریکا فاصله نیفتد تصریح کرد: خیر. به هر حال عربستان سعودی تابع ایالات متحده بوده و بقای شاهزاده ها و پادشاهان بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وابسته به رضایت امریکاست و خود شاهزاده ها و امرا و پادشاهان این را بخوبی می دانند. بنابراین هیچ گاه تلاش نمی کنند که از ان چارچوب خارج شوند. عربستان دوباره به چارچوب اطاعت از امریکا برمی گردد و درس را یاد می گیرد که از آن چارچوب خارج نشود.

گفتگو: زهرا ترابی

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا