اقتصادیویژهیادداشت

نقش تربیت نیروی خلاق و ماهر در رشد تولید

تیتر یک آنلاین – باور اقتصاددانان و فعالان عرصه اقتصادی این است که تربیت نیروی کار ماهر و خلاق برای رشد تولید در هر صنعتی ضروری و یکی از ملزومات دستیابی به اهداف والای تولید و فروش می باشد.
این امر به ویژه در صنایعی که به شدت به کار دستی و مهارت های تخصصی متکی هستند، مانند تولید، ساخت و ساز و صنایع دستی تجلی بیشتر دارد.
یکی از مشکلات فعلی جامعه اقتصادی کشور نداشتن نیروی خلاق و ماهر است، بنابر این نیاز به آموزش‌های فنی و حرفه ای نیاز گسترده و اساسی است که تولید تمامی محصولات را در بر می‌گیرد.

راهکارهایی برای رشد تولید

در این باره چند راه وجود دارد که آموزش نیروی کار ماهر و خلاق می تواند به رشد تولید کمک کند:
افزایش بهره وری: نیروی کار ماهر کارآمدتر، مولدتر و قادر به تولید کار با کیفیت بالاتر است. کارگرانی که به درستی آموزش دیده اند، به احتمال زیاد می توانند وظایف خود را با سرعت و دقت انجام دهند، که می تواند بهره وری کلی فرآیند تولید را افزایش دهد.
کیفیت بهبود یافته: نیروی کار ماهر برای تولید محصولات با کیفیت بالا که استانداردهای صنعت را برآورده می کند یا فراتر می رود، مجهزتر است. کارگرانی که در آخرین تکنیک ها و فناوری ها آموزش دیده اند، احتمال بیشتری دارد که محصولاتی با کیفیت و مهارت برتر تولید کنند.
نوآوری و خلاقیت: نیروی کار خلاق و ماهر برای نوآوری و توسعه محصولات یا فرآیندهای جدید مجهزتر است. کارگرانی که تشویق می‌شوند خارج از چارچوب فکر کنند و ایده‌های جدیدی ارائه کنند، احتمالاً به رشد و توسعه صنعت کمک می‌کنند.
کاهش ضایعات و از کار افتادگی: نیروی کار ماهر می تواند به کاهش ضایعات و زمان توقف در فرآیند تولید کمک کند. کارگرانی که در تکنیک‌های تولید کارآمد و بهترین شیوه‌ها آموزش دیده‌اند، احتمالاً مناطقی را شناسایی می‌کنند که می‌توان ضایعات را کاهش داد و زمان توقف را به حداقل رساند.
افزایش رقابت پذیری: نیروی کار ماهر می تواند به افزایش رقابت پذیری یک شرکت یا صنعت کمک کند. شرکت‌هایی که برای آموزش کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، احتمالاً کارگران ماهر را جذب و حفظ می‌کنند، که می‌تواند به آنها کمک کند از رقبا جلوتر بمانند.

به طور کلی، تربیت نیروی کار ماهر و خلاق برای رشد تولید در هر صنعتی ضروری است. با سرمایه گذاری در آموزش و توسعه کارکنان، شرکت ها می توانند بهره وری را افزایش دهند، کیفیت را بهبود بخشند، نوآوری را تقویت کنند و رقابت را افزایش دهند.

مهارت و تحقیق

علاوه بر این تجربه نشان داده که بهترین و موثرترین پژوهشگران آنانی هستند که مشکلات صنایع را به خوبی شناسایی کرده و قسمت عمده ای از وقت خود را به صورت «کف کارگاهی» دراین زمینه صرف کرده باشند.
حضور محقق در فیلدهای عملیاتی یا خطوط تولید علاوه بر آشنائی عمیق وی با نحوه کار و شناخت مشکلات، منجر به ایجاد روابط انسانی قوی با نیروهای عملیاتی و تولیدی نیز می شود. این امر به نوبه خود اثر عمیقی در پیشرفت تحقیقات وسرعت جریان امور خواهد شد.
ضمناً محققین و کارشناسانی که در مورد کارآئی وعملکرد کارخانجات صنعتی مطالعه می کنند بهتر است ابتدا به دنبال بررسی نحوه انجام وظایف اصلی مدیریت دراین صنایع باشند وسپس به دنبال سایر مسائل درونی ویا بیرونی بروند.
صنایع برای رشد و توسعه روز افزون ناچار ازانجام مداوم تحقیق و پژوهش هستند واین امر جز از طریق جذب کارشناسان خلاق ونوآور میسر نیست. این قابلیت باید هم از جنبه معنوی وهم مادی وجود داشته باشد.

مراجعه به بانک های اطلاعاتی نیروی انسانی از جمله دفاتر جذب نخبگان، شناسائی نیروی انسانی مستعد و خلاق، مذاکره برای جذب و استخدام به صورت تمام وقت و پاره وقت، انعقاد قرارداد و …. از جمله مراحل لازم برای بهسازی مراکز پژوهشی و توسعه است.
بنابراین با قرارگیری دو ظرفیت بسیار مهم «مهارت» و «تحقیق» دستیابی به اهداف بسیار مهمی چون «رشد تولید» آسان تر خواهد بود.
البته که پژوهش نیاز به فرهنگی ویژه داشته و باید به گونه ای با فرهنگ کلی جامعه همسازی و پیوند داشته باشد. به بیان دیگر برای انجام پژوهش در صنایع باید فرهنگ تحقیقاتی ایجاد کرد.

در یک فضای مساعد استعدادها شکوفا شده و پژوهش های مفید و اصیل بنیادی، توسعه ای و کاربردی انجام می گیرد. در ایجاد انگیزه مناسب برای کار و تعلق خاطر به سازمان، عواملی چون شرایط مساعد محیطی واجتماعی، ساختار مطلوب تشکیلاتی و عناصر فکری نقش عمده ای را می توانند ایفاء نمایند.
محمد انصاری منش – مدیرمسئول هفته نامه اقتصاد و درآمد

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا