اقتصادیویژه

اولین واکنش بازارها به تعویق FATF چه بود؟

دلار گران شد، قیمت سکه طلا افزایش یافت و شاخص بورس همچنان افت کرد. این اولین واکنش بازارها در روز اعلام به تعویق انداختن تصمیم‌گیری درباره fatf بود.

اولین واکنش بازارها به تعویق fatf چه بود؟

تعویق fatf

در پنجمین روز هفته،‌ دلار ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این افزایش قیمت دلار در حالی رقم خورد که روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود.

در پایان معاملات دیروز بازار سهام نیز شاخص کل با افتی ۰٫۷ درصدی و قرار گرفتن در سطح یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد. افت شاخص کل هم‌وزن دیروز زیر ۰٫۱ درصد بود.

در معاملات دیروز که با خبر به تعویق افتادن تعیین تکلیف لوایج باقیمانده FATF به فروردین ۱۴۰۰ همراه بود، سه نماد فملی، فارس و شستا بیشترین تاثیر منفی را در افت ۸۳۰۰ واحدی شاخص کل داشتند.

تکلیف FATF چه زمانی مشخص می شود؟

وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به لوایح FATF اظهار کرد: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند، پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمی‌تواند چنین کاری بکند و این یک بدعت خواهد بود، چرا که روند تصمیم‌گیری را دشوار خواهد کرد.  تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود. برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم. هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد.

وی ادامه داد: عده‌ای گفتند مجلس تقاضای بازگشت لوایح مرتبط را به مجلس بکند که چنین درخواستی نکرده‌اند. ما حرف‌های متناقضی از دولتی‌ها می‌شنیدیم؛ قرار شد کل مستندات و پاسخ‌ها به سوالات اعضای مجمع تشخیص را امضا شده ارائه دهند تا در جلسه بعدی تصمیم‌گیری کنیم؛ باید این مستندات به مجمع برسد و بعد رای‌گیری شود. یکی از وزرا گفته بود این لوایح را تصویب کنید، چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند تا ما آماده باشیم و بتوانیم کار کنیم؛ که بعضی از اعضای مجمع گفتند یک تاریخی به ما بدهید، اگر فروردین‌ماه است ما تا فروردین‌ماه صبر می‌کنیم و به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و مثلا نظر موافق می‌دهیم، اما همین موضوع هم ابهام دارد یعنی کسی به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی لغو می‌شود و این «گام بعدی» چیست؟ لذا ما منتظریم تا پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها بیاید تا در جلسات بعدی مجمع که احتمالا فروردین‌ماه سال آینده است به جمع بندی برسیم.

منبع : آخرین خبر

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا