اقتصادی

پشت پرده مثبت شدن بورس بعد از 2 هفته‌ بازار منفی چه بود؟

پشت پرده مثبت شدن بورس بعد از 2 هفته‌ بازار منفی چه بود؟ بازار سهام بعد از گذشت دو هفته و نوسان در دامنه منفی بلاخره روی مثبت را هم به خود دید.

پشت پرده مثبت شدن بورس بعد از 2 هفته‌ بازار منفی چه بود؟

پشت پرده مثبت شدن بورس

 در حالی که بازار سرمایه اولین روز هفته را نیز با کاهش ۸ هزار واحدی به اتمام رساند، اما با ابلاغ بخشنامه جدید سازمان بورس بلاخره در روز یک شنبه جهت گیری کلی بازار تغییر کرد و شاهد یک منفی به مثبت جالب در ابتدای روز یک شنبه بودیم.

حدود یک هفته پیش سازمان بورس بخشنامه ای را به صندقهای درامد ثابت ابلاغ کرد که بر اساس ان صندوقهای مذکور با دارایی 300 هزار میلیارد تومانی مکلف به سرمایه گذاری 25 درصد دارایی خود در بازار سهام شده بودند. نکته جالب توجه توجه اینکه سقف زمانی این سرمایه گذاری که برای بازار سهام بسیار مثبت تلقی میشد مشخص نبود.

روز گذشته بعد از بیشتر شدن فشارها بر سازمان بورس بلاخره محدوده زمانی این تغییر سبد سرمایه گذاری مشخص شد و صندوقها مکلف شدند تا اسفند ماه به این تعهد عمل کنند. این موضوع یک سیگنال جدی مثبت برای بازار تلقی میشود.

گفتنی است، در سال آینده چند مسئله از جمله نرخ سود بانکی، نرخ دلار و بحران‌های موازی داریم که باید تعیین تکلیف شود. با توجه به سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته احتمالا سال بعد رکود زیادی داشته باشیم که امیدوارم این رکود به بازار سرمایه سرایت نکند. به عقیده کارشناسان بازار در شرایط فعلی فوق العاده ارزنده مخصوصا در سهم‌های بزرگ  است. اما چون پول نیست باید یک راهکاری برای نقدینگی اندیشیده شود.

روز گذشته  هم محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس، در جمع خبرنگاران گفت: در مورد عرضه هر سهمی که یکی از آنها سهام عدالت است ابتدا باید به ظرفیت بازار توجه کنیم بنابراین در عرضه این سهام در بازار سرمایه، تا زمانی که ظرفیت لازم برای عرضه وجود نداشته باشد، اجازه فروش نمی‌دهیم.

لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه مرداد ماه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، ۱۵ درصد تعیین شده بود که این نصاب امروز به 25 درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش، سقف حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، در شهریور ماه سال ۹۵ معادل ۱۵ درصد بود که در آبان ماه ۹۷ این حد نصاب به ۲۵ درصد رسید.

در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین ماه سال جاری، این حد نصاب ۱۰  درصد تعیین شد و در مرداد ماه سال جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق ها به ۵ درصد کاهش یافت.

منبع : تحریریه

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا