اجتماعیاقتصادیکشاورزیویژه

افزایش ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی

افزایش ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی؛ ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ٠.٣٧۵٧ و ٠.٣۵٩۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب ٠.٠٠٧٨ و ٠.٠٠٠۴ افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین به نقل از صنعت‌صنف، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد در سال ١۴٠٠ ضریب جینی خانوارهای کل کشور ٠,٣٩٣٨ بوده که در مقایسه با سال قبل ٠.٠٠۶٨ کاهش نشان می‌دهد.

همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٠.٣٧۵٧ و ٠.٣۵٩۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب ٠.٠٠٧٨ و ٠.٠٠٠۴ افزایش نشان می‌دهد.

بنابر این اعلام، سهم ۲۰ درصد کم‌هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۵,٨٨ و ۴۶.٧٠ درصد است.

از سوی دیگر نسبت ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد پرهزینه‌ترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کم‌هزینه‌ترین به ترتیب ١٣,۴۶، ٧.٩۴ و ۴.٢۴ است. شاخص پالما به ١.٨٧ و شاخص تیل به ٠.٢۶٠٢ رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون  ٠.٢٣١٢ است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در مناطق شهری سهم ۲۰ درصد کم‌هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۶,۴۶ و ۴۵.٣۴ درصد بوده است.

همچنین نسبت ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد پرهزینه‌ترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کم‌هزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ١١,۵۴، ٧.٠٢ و ٣.٩١  است. شاخص پالما ١.٧٠، شاخص تیل ٠.٢٣۶۴ و شاخص اتکینسون ٠.٢١٠٠ است.

سهم ۲۰ درصد کم‌هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ۶,٧۴ و ۴٣.٩۶ درصد بوده است.

نسبت ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد پرهزینه‌ترین به ۱۰، ۲۰ و ۴۰ درصد کم‌هزینه‌ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ١٠,٧۶، ۶.۵٢ و ٣.۶۴ است. شاخص پالما ١,۵٧، شاخص تیل ٠.٢١۶۴ و شاخص اتکینسون ٠.١٩۴٢ است.

در سال ١۴٠٠ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان (٠,٢٧٢٩) و بالاترین ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان (٠.۴٩٢٩) مشاهده می‌شود.

همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان بوشهر (٠,٢۵٩٣) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان خراسان جنوبی (٠.٣۶٣٣) است.

 ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که برای سنجش نابرابری درآمدی و مطلوبیت توزیع درآمد از آن استفاده می‌شود.

این ضریب هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد نابرابری درآمدی کمتر و هرچه به یک نزدیک‌تر باشد وضعیت توزیع درآمد در جامعه نامطلوب‌تر است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا