اقتصادیکشاورزیویژه

توزیع دو برابر تخم نوغان ایرانی در کشور

توزیع دو برابر تخم نوغان ایرانی در کشور، رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور از دو برابر شدن توزیع تخم نوغان ایرانی متاثر از همکاری‌های موثر مرکز تحقیقات ابریشم با مرکز توسعه نوغانداری در کشور خبر داد.

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور از دو برابر شدن توزیع تخم نوغان ایرانی در کشور خبر داد و گفت: با همت و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی مسئول دولتی و تلاش‌های بخش خصوصی، توزیع تخم نوغان ایرانی به ۸ هزار و ۳۰۰ تخم نوغان در سال جاری رسیده در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته حدود ۴ هزار تخم نوغان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طی برنامه مصوب ۴ ساله مرکز تحقیقات ابریشم با مرکز توسعه نوغانداری و شرکت سهامی دامپروری سپیدرود که مورد حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز قرار گرفته مقرر شده ضمن احیای زیرساخت‌های فرسوده تولید داخلی در خطوط پایین دستی از جمله ۶۰۰ هکتار اراضی توت در اختیار متولیان حوزه، میزان تولید تخم نوغان داخلی هر سال به طور معنی‌داری افزایش یابد؛ به این ترتیب می‌توان انتظار داشت در پایان برنامه توانایی تولید کشور در تولید داخلی به حدود ۸۰ هزار جعبه برسد.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور با اشاره به اقتصادی بودن پرورش پیله تر ابریشم برای بهره‌برداران، گفت: به موجب پیشینه فرهنگی و اجتماعی غنی در کشور و سابقه تاریخی جاده ابریشم، نوغانداری با رویکردهای جدید قابلیت اتکا برای ایجاد اشتغال پایدار در سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری نیروی کار کمتر فعال در خانوار روستایی به ویژه در میان بانوان و نوجوانان، به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این شغل قابلیت توسعه و ترویج در اقلیم متنوع ایران، سرمایه‌گذاری کوچک و کم خطر برای اشتغال مولد و بازگشت سرمایه در حداقل زمان ممکن را داراست و نیاز نسبتاً کم‌آبی و همچنین ویژگی کارایی بالای مصرف آب درخت توت که در مدیریت بهینه مصرف آب امروزه حائز اهمیت بیشتر است سبب شده که مورد استقبال بهره‌برداران قرار گیرد.

صورتی به دیم بودن کشت توت در استان‌های شمالی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع، نوغانداری را دارای امتیازی ویژه کرده، به طوری که به عنوان عاملی ممانعت کننده در برابر ریزگردها و فضای سبز مناسب برای محیط‌های شهری، روستایی و حاشیه جاده‌ها می‌تواند مورد توجه تشکل‌های مردم‌نهاد و طرفداران محیط زیست قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نوغانداری یک فعالیت کاملاً سازگار با محیط زیست بوده است، افزود: این فعالیت در قالب کشاورزی پایدار و اقتصاد مقاومتی اهمیت دو چندان دارد؛ امکان انجام پرورش کرم ابریشم و تولید پیله به عنوان یک شغل ثابت و از طرف دیگر به عنوان یک فعالیت جانبی با حفظ و کمک به فعالیت اصلی کشاورزی و مضافاً امکان عدم وابستگی این حرفه به خارج از کشور، می‌تواند در مجموع تمام چرخه حتی بدون نیاز به واردات در داخل کشور انجام شود، پس از این حیث دارای امتیازی منحصر است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور، امکان کشت توأم یا چندکشتی سایر محصولات زراعی و علوفه‌ای بین ردیف‌های توت پس از هرس، گسترش فعالیت‌های نوغانداری از طریق معرفی فرآورده‌های جانبی ابریشمی با قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف غیرنساجی از جمله صنایع غذایی، درمانی، دارویی و … امکان معرفی مناطق خاص واجد جذابیت‌های اکوتوریسم در صورت معرفی چرخه کامل تولیدات (پرورش کرم ابریشم، تولید پیله و نخ و صنایع دستی) و از همه مهمتر نیاز مبرم صنعت فرش کشور به نخ ابریشمی دلایلی موجه و غیرقابل انکار برای حفظ و توسعه نوغانداری کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چنانچه کل پیله تولیدی کشور تبدیل به نخ ابریشمی شود، جوابگوی حدود ۵۰ درصد از نیاز مصرفی صنعت فرش در داخل است، لذا مابقی نیاز صنعت فرش کشور به نخ ابریشمی باید از محل واردات تأمین شود.

صورتی در پایان تصریح کرد: با توجه به علاقمندی بهره‌برداران به نوغانداری، این ظرفیت وجود دارد تا در پایان برنامه ۴ ساله توانایی تولید کشور در تولید داخلی به حدود ۸۰ هزار جعبه تخم نوغان برسد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا