گفتگوویژه

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با تیتر یک آنلاین : مسئله مدیریت اجرایی کشور باعث موانع تولید می شود

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس، براین باور است: نامگذاری امسال مقام معظم رهبری مخاطب دستگاه های دولتی است. عمده مخاطب این نامگذاری دستگاه های دولتی هستند البته انتظار از مردم کوچه و بازار هم این است که اگر می خواهند سرمایه گذاری کنند سرمایه های خود را بیشتر به سمت تولید ببرند.

غلامرضا مصباحی مقدم
غلامرضا مصباحی مقدم

آیت ا… غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره مهمترین موانع تولید گفت: مهم ترین موانع تولید واردات بی رویه کالاست. یعنی آن چه در داخل امکان تولید داریم همچنان وارد می شود خصوصاً اقلامی همانند مواد خوراکی که امکان تولید دانه مرغ و کنجاله سویا و امثالهم را در کشور داریم و با توجه به این که امکان تولید را داریم میلیاردها دلار مواد اولیه برای خوراک دام و طیور وارد می کنیم و حال این که اگر کشاورزان را تشویق کنند امکان تولید در داخل وجود دارد. این یکی از موانع تولید است. همین مسئله در مورد تولید روغن هم صدق می کند. اگر کلزا و سویا در داخل تولید کنیم هم جنبه خوراکی دارد خصوصاً سویا مثل گوشت قابل مصرف است و پروتئین دارد و اگر عصاره را بگیرند روغنی است که برای مصرف قابل استفاده است و کارخانجات روغن تعطیل شده می تواند به راه افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه مواد اولیه وارد می شود و علاوه بر این آن چه را که صنعتگران ما در داخل تولید می کنند مشابه آن اجازه داده می شود که از طریق گمرک وارد شود و گاهی با نرخ تعرفه پائین و همچنین از راه قاچاق است. قاچاق کالاهایی که در داخل تولید می شود مشابه وارد می شود و به مثابه مانع برای رشد و پیشرفت و جهش تولید عمل می کند. ما نیازمند واردات برخی کالاها برای صنایع خود هستیم و ارز مورد نیاز آنها گاهی با دشواری تامین می شود و از این جهت برخی از کارخانجات ما زیر ظرفیت کار می کنند چون مواد اولیه مورد نیاز خود را ندارند که اگر این مواد اولیه مورد نیاز تامین شود تبعاً می توانند بسیار بیشتر تولید کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم افزود: تسهیلات بانکی به صورت سرمایه در گردش اگر در اختیار بنگاه های تولیدی ما قرار گیرد کمک بزرگی خواهد بود و منابع مالی بجای این که از بانک ها به سمت تولید هدایت شود، از آن جهت که نظارت کافی توسط بانک ها بر مصرف منابع تسهیلات وجود ندارد، برای دلالی ها و واسطه گری ها مصرف می شود که این امر ضرورتی هم ندارد ولی شاهد هستیم رونق در بخش واسطه گری و دلالی است و در بخش تولید آن رونقی که باید وجود ندارد. اینها به نظر می رسد موانع تولید است علاوه بر این که با پیچ و خم های اداری و مقررات هایی که موجب شده کار تولیدکنندگان پیچ بخورد و هزینه فرصت برای آنها ایجاد کند و آنها را دچار زحمت کند. موانع تولید است که برخی جنبه قانون گذاری دارد و باید مقررات زدایی شود، اقدام شود تا کمک بزرگی به تولید باشد.

غلامرضا مصباحی مقدم
غلامرضا مصباحی مقدم

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال، امسال هم همانند سال های گذشته رهبری نامگذاری سال را به حوزه اقتصاد اختصاص دادند. مخاطب این نامگذاری ها چه کسانی است؟ گفت: مخاطب دستگاه های دولتی است. عمده مخاطب این نامگذاری دستگاه های دولتی هستند البته انتظار از مردم کوچه و بازار هم این است که اگر می خواهند سرمایه گذاری کنند سرمایه های خود را بیشتر به سمت تولید ببرند. اگر می بینند سکه و ارز و خرید و فروش خودرو و مسکن و زمین و … باصرفه تر است وجوه خود را در این گونه موارد نبرند بلکه در جایی ببرند که حاصل آن افزایش و رشد تولید است. ولی عمده مخاطب این گونه نامگذاری ها مجلس، دولت و قوه قضائیه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موانع و مشکلات سال گذشته که جهش تولید بود تصریح کرد: اساس مشکلات مسئله مدیریت اجرایی کشور است البته تحریم هم بی اثر نبود چون بخشی از منابع درآمدی ما را قفل کرده بود. ولیکن مهم تر از تحریم، بحث تحریم داخلی است یعنی موانعی که وجود دارد باید توسط دولت باید مدیریت شود که متاسفانه برطرف نشده است البته در برخی بخش ها شاهد رونق تولید هم بودیم همانند بخش پوشاک، بخش تولید لوازم خانگی و تولید قطعات خودرویی که نتیجه این شد که تعداد خودروها در داخل کشور نسبت به سال قبل که سال 98 باشد، افزایش چشمگیری پیدا کرد ولی در بقیه بخش ها ما شاهد این رونق تولید یا جهش تولید نبودیم.

آیت ا… مصباحی مقدم با اشاره به نبود اراده در مسئولین بیان کرد: بهانه تحریم دائماً در زبان مسئولین دولت مطرح می شود اما من معتقدم که در توان دولت بود و می توانست کار بیشتری انجام دهد البته ضعفی که به صورت عمومی بر این دولت حاکم بود موجب شد از توان کسانی که زیرمجموعه هستند درست بهره برداری نشود.

غلامرضا مصباحی مقدم
غلامرضا مصباحی مقدم

رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره بازار سرمایه گفت: من پیش بینی می کنم بازار سرمایه امسال وضعیت بهتری داشته باشد. از اواخر سال گذشته شاهد نوعی ثبات در بازار سرمایه هستیم، شاخص هایی است که الان شاخص های نرمال است و رشد شاخص ها نیز رشد معقول و مناسبی است. اگر به همین منوال پیش برود بازار سرمایه امیدبخش خواهد بود.

گفتگو: زهرا ترابی

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا