سیاسی

ایران به آژانس بین المللی انرژی فرصت مجدد داد

خبر: در حالی که این روزها فرصت سه ماهه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یافت امروز فرصت یکماهه تکمیلی به آژانس داده شد.

تحلیل:

– اعطای فرصت جدید یک‌ماهه برای ضبط دوربین‌های آژانس در تاسیسات اتمی ایران هم حکایت از آن دارد که ایران هیچ گونه مخفی کاری هسته ای ندارد و هم به این معناست که جمهوری اسلامی ایران با این اقدام حداکثر حسن نیت خود را نسبت به حل مشکلات پیش رو ابراز داشته است این درحالی است که مقصر اساسی در شکست برجام نقض عهد آمریکا از یکسو و بی‌عملی اروپاییان از دیگر سو بوده است.
– رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز و بعد از اعطای فرصت یک‌ماهه جدید به آژانس اعلام کرد: غنی‌سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و ۵ درصد همچنان ادامه دارد و میزان انباشت ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ما بالای ۹۰ کیلوگرم است که بر اساس قانون مصوب مجلس باید در یک سال به ۱۲۰ کیلوگرم می‌رسید و الان بعد از حدود ۴ ماه به ۹۰ کیلوگرم رسیده است.
صالحی همچنین اعلام کرد: میزان اورانیوم ۶۰ درصد ما بالای ۲.۵ کیلوگرم رسیده است و اورانیوم ۵ درصد ما هم بالای ۵ تن است و فعالیت‌های هسته‌ای ما همچنان ادامه دارد. واقعیت آن است که اعلام این امار فراتر از برنامه بیش از هر چیز جدیت جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون راهبردی رفع تحریم‌ها را نشان می‌دهد.
– مسائل مربوط به پرونده هسته ای ایران در شرایطی در حال گذران است که تحریم‌های شکننده آمریکا قبل از ناتوان ساختن ایران شکنندگی خود را نشان داده اند .کافی است این‌روزها فقط نگاهی به آمار صادرات نفت ایران شود تا این حقیقت به روشنی دریافت شود.
– چنانکه ایران مکرر تأکید کرده است نتیجه مذاکرات وین بایستی در بهرمندی ایران از منافع برجام خود را نشان دهد طبعاً معنای این نگاه و تصمیم آن است که هر نگاه و نتیجه ای که با این هدف مغایرت داشته باشد مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت. بدیهی است مجلس شورای اسلامی و نهادهای بالادستی نظام بشدت نسبت به تحقق این امر حساس وباقوت ان را تعقیب ورصد میکنند
-رفتارشناسی جمهوری اسلامی به‌ویژه در ماههای اخیر و پس از تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که مساله هسته ای درایران نه مساله ای متوقف بر دولت‌ها که مساله کاملا ویژه‌ است که به هیچ وجه رهین یک دولت خاص اعم از مستقر یا آینده نیست اگر چه مجامع غربی تلاش می‌کنند با طرح مساله انتخابات ریاست جمهوری در ایران به آن قرائت و تفسیر خاص خود را ببخشند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا